1962 var året da Elvis for alvor tok skrittet fra å være en rockeartist til å bli en entertainer. I løpet av året ga han ikke en eneste opptredenen eller konsert, ikke via radioeteren en gang, men fortsatte for alvor å konsentrere seg om filmer.
I løpet av året var han kun en snau uke i studio for å spille inn nye låter, men de var i tillegg effektive. Både dette året, som det foregående, var gode år for Elvis på listene. Ja, faktisk var 1962 kanskje det aller største om man ser på listeplasseringene her hjemme.
I ettertid står Good Luck Charm tilbake som han største hit i Norge. Den var spilt inn senhøstes 1961, men ble holdt tilbake helt til april neste år – noe som ikke var uvanlig fra plateselskapenes del å gjøre på denne tiden. Den lå 20 uker på listene – og toppet 11 av dem.
To nye listetoppere kom i september og november med She’s Not You og King Of The Whole Wide World, og helt på tampen av året – suste også Return To Sender inn på listene. Alle tre var fra nevnte studioperiode.
Sistnevnte var fra film nummer tre av året: Girls Girls Girls, som ble en av Elvis’ mest populære – og også anerkjente. Den ble nominert til en Golden Globe, hans eneste nominasjon av alle hans 31 ordinære filmer. De to andre på lerretet dette året, var Follow That Dream og Kid Galahad.
ELVIS PRESLEY (1935-77)
Good Luck Charm
(Aaron Schroeder/Wally Gold)
1961 RCA
Produsert av Chet Atkins og Steve Sholes
På tampen av året var det planlagt et comeback på scenekanten, men det falt gjennom som følge av økonomisk krangel mellom arrangørene og Elvis’ berømte og beryktede manager: Colonel Tom Parker
Parker mente at Elvis kunne innbringe mye mer på filmer fremfor opptredener, og det påfølgende 1963 skulle vise de første tegnene på at Elvis som plateartist, ikke lengre var sikret topp-plasseringer for hver utgivelse.
Men i 1962 rådet han ennå markedet som en av verdens største artister, og på verdensbasis var det få om noen som kunne utfordre The King i popularitet.