Arne Bendiksen – Jeg vil ha en blå ballong

Jeg vil ha en blå ballong var først og fremst en barneplate (eller etter Bendiksens utsagn, en familieplate): En innspilling av en låt skrevet av den amerikanske gitaristen Billy Mure. Det var også en av de første innspillingene som kjennes med «chipmunks» – eller kanskje «smurfetrikset»?

Mure var en anerkjent gitarist i Statene, og de fleste nordmenn hadde hørt gitarene hans uten å vite det: I 1963 kunne han høres på Eydie Gormes Blame It On the Bossa Nova.

Arne Joachim Bendiksen var dette året ennå medlem av The Monn Keys, selv om kvartetten nå var på tampen av sine godværsdager. Bendiksen var egentlig en habil bassist i jazzsjangeren, noe som skulle prege senere låter og håndverk fra bergenseren. Før Monn Keys-perioden, hadde han vært gitarist hjemme i Bergen – og etter hvert kapellmester i årene 1951-52 på Cirkus Arnardo.

Bendiksen var den av Monn Keys-medlemmene som trivdes best «i lokalene». Da kvartetten ble oppløst, kjøpte han de andre ut av selskapet og platemerkene gruppa eide – og bygde så opp Norges største plateimperium i Arne Bendiksen AS. Sammen med Monn Keys-kollega Oddvar Sanne, drev han dette helt til 1983, da det ble slått dundrende konkurs – ikke som følge av Bendiksens feil, men som følge av et mislykket salg og kun ett års alt annet enn habilt lederskap fra de nye eierne.

I disse tjue årene, kom Bendiksen med låter og artister som skulle prege norske utgivelser og lister: Wenche Myhre, Kirsti Sparboe, Åse Kleveland, Hanne Krogh og Hans Petter Hansen ble kanskje de navnene med størst suksess. Mot slutten av 60-tallet tok han et skippertak mot den svenske invasjonen på de norske listene, med å lansere den suksessrike plateserien Svensktoppen – på svensk, men med norske artister bak mikrofonen.

Bendiksen var også forut for sin tid på flere måter: Han hadde allerede tatt countrymusikken på forsprang og spilt inn western-musikk så tidlig som på midten av 50-tallet En låt som Davy Crockett var blant disse. Med Wenche Myhre var han helt på høyde med utenlandske produksjoner på samme tid – og han lanserte også flere norske beat-grupper akkurat i tide til at disse fikk gode salgstall og høy oppmerksomhet og popularitet: Vanguards og Beatnicks ble de to største navnene.

På 80-tallet etter stadige oppslag om konkursen til selskapet hans, fikk Bendiksen honnør og ros fra et samlet artist-Norge, da han var sterkt delaktig i opprettselsen av artistorganisasjonen GRAMART.

Han har donert nesten hele sin produksjon, på oringale masterbånd, til Nasjonalbiblioteket.

Da Arne Bendiksen døde i 2009, mistet Norge en av sine fremste navn i musikkbransjen: Om det så var rock, viser, folk eller jazz…: For Bendiksen var det talentet som var viktigst. På den måten fikk mange artister i landet en sjanse de kanskje aldri hadde fått gjennom de internasjonale og store selskapene.


ARNE BENDIKSEN (1926-2009)
Jeg vil ha en blå ballong
(Billy Mure/Arne Bendiksen)
1963 Triola
Produsert av Arne Bendiksen