Årets Cliff Richard Musical – som faktisk ble en aldri så liten egen sjanger i Storbritannia – het Summer Holiday – og 1963 ble Richards aller største år på listene. I hvert fall i Norge.
Britene nøyde seg med én listetopper og fem singlehits (men alle nådde topp fem), mens her hjemme tok det helt av med hele tre låter på toppen av VG-lista i løpet av året – og ytterligere tre singler som snurret og gikk rundt på platespillerne. Noe skyldes nok at Summer Holiday ble svært så populær på lerretet.
To av de tre som gikk til topps her hjemme, var Summer Holiday og Lucky Lips. Begge var spilt inn med The Shadows, og det med det fikk Richard sin sjette og sjuende nr 1-single – mens skyggegutta fikk sin tredje og fjerde. i Storbritannia byttet faktisk Summer Holiday og Shadows’ egen Foot Trapper på å inneha førsteplassen noen uker i mars/april.
Det var også Shadows’ Brian Bennett – i tospann med Bruce Welsh som hadde skrevet låta, som vel kan sies å ha blitt noe av standard-låt i ettertid. Hos britene er den ekte evergreen.
Summer Holiday ble minst en like stor suksess som forgjengeren The Young Ones på kinoene, og hadde vel et enda sterkere musikalpreg enn denne. På midten av 90-tallet, ble låtene og historien vekket til live gjennom en sceneoppsetning, som siden har blitt satt i både store og små saler.
CLIFF RICHARD & THE SHADOWS
Summer Holiday
(Bruce Welsh/Brian Bennett)
1963 Columbia
Produsert av Norrie Paramor
Også utgitt på soundtracket Summer Holiday
Lucky Lips
(Jerry Leiber/Mike Stoller)
1963 Columbia
Produsert av Norrie Paramor
Lucky Lips var en coverinnspilling av en sang med Ruth Brown tilbake i 1957 og ikke inkludert på soundtracket til Summer Holiday. Utrolig nok begynte nå amerikanerne å få øyenene opp for Richards, selv om noe ordentlig gjennonmbrudd var langt unna. Låtskrivparet Leiber/Stoller hadde blant annet stått bak Elvis’ to store klassikere i Hound Dog og Jailhouse Rock.
Med denne låta fikk Richard også sin første nummer 1 i Tyskland – på tysk. Tyskerne, som stadig var fryktelig skeptiske til engelskspråklige låter, ble nå overbegeistret over å få servert «det siste nye» på sitt eget språk. Richard hadde allerede spilt inn tidligere hits på tysk, men det var med Rote Lippen soll man küssen at han ble en stjerne også der. Richards skulle gjennom hele tiåret fortsette med å spille inn tyske versjoner av flere singleutgivelser.
Richards tredje nummer en dette året, Don’t Talk To Him, kom så seint på året at den på disse sidene er omtalt under 1964.
Hans andre singler på listene i 1963 var kronologisk:
- The Next Time (nr.2)
- Bachelor Boy (8)
- It’s All In The Game (2)
Cliff Richard var nå så populær at det skulle mer enn nye beats og strømninger innen popmusikken for å velte britenes yndling av kronen – men 1964 skulle allikevel bli noe mer turbulent for Richard som artist.