
Londonbrødrene Raymond (Ray) Douglas og Dave Davies spilte sammen med bassisten Peter Quaife i The Ravens, da speider og produsent Shel Talmy kom over en demo av gutta.
Han fikk dem etter hvert til selskapet Pye, fikk inn Mick Avory som fast trommis – og de omdøpte seg deretter til The Kinks. Stilen deres var fra starten av en motpol til den mer polerte beaten fra Mersey, og det var mer en råhet av tidlig rock & roll i kompet enn britisk skiffle – noe som var typisk for flere London-grupper som etter hvert trådde frem fra klubbene.
Singledebuten, en cover av Little Richards Long Tall Sally, fikk svært liten oppmerksomhet, og fremtiden så ikke veldig lys da Ray Douglas’ egenpennede You Still Want Me også floppet. Single nummer tre You Really Got Me skulle derimot forandre på det meste, en låt som skulle bli en av de viktigste og mest markante låtene i historien.
Det særegne den gang var det nesten bombastiske lydbildet – der det virket som hvert enkelt instrument var lesset over hverandre. Gitarene var mer råere enn hva man hadde hørt på en hitsingle tidligere, og det gjør den til en direkte forløper til hardrocken som skulle komme noen år senere.
Oppfølgeren All Day and All of the Night var nesten prikk lik, og gjorde det også nesten like bra i salgstall. Den markerte at The Kinks var en gruppe å regne med fremover, og bandet skulle i 1964 og 1965 bli blant Storbritannias aller mest populære grupper – med 7-8 store hitsingler og også godt mottatte album. Kinks valgte også å inkludere hitsinglene sine på albumene, noe som egentlig var svært uvanlig på denne tiden.
Men det var faktisk først etter disse første viktige årene at bandet fikk sitt gjennombrudd her i Norge. Det skjedde i 1966 – og først etter at Ray Davies og bandet forsiktig hadde begynt å dreie musikken mot mer melodiøse og velkomponerte pop- og rock.


THE KINKS
You Really Got Me
(Ray Davies)
1964 Pye
Produsert av Shel Talmy
Utgitt på albumet Kinks



