Sandie Shaw – Puppet on a String

Sandie Shaw het egentlig Sandra Goodrich og kom fra Dagenham, nordøst i London. Historien sier at hun enkelt og greit sang seg til platekontrakt – men kanskje ikke akkurat slik alle andre har sunget seg til platekontrakt.

Shaw var i 1967 et stort navn i Storbritannia, med to nummer en-låter og ytterlige ti hitsingler bak seg. Selv i Norge hadde hun surfet innom listene tilbake i 1965 med Long Live Love.

Sandie Shaw ble ikke oppdaget: Hun lot seg oppdage. Det sies at hun under en konsert med Adam Faith (som også var et stort navn hos britene), formelig stormet garderoben og forlangte å synge foran tenåringsidolet. Faith lot seg imponere, og presenterte unge Shaw ovenfor sin manager, Eve Taylor. En kontrakt med selskapet Pye var snart undertegnet, og Shaw var da knapt rukket å fylle 17 år.

Hennes gjennombrudd kom ikke lenge etter i oktober 1964, da en amerikansk låt av Burt Bacharach og Hal David, fikk britene til å strømme til platehyllene: (There’s) Always Something There to Remind Me skulle bli starten på tre fine år for Sandie.

Fra 1965 jobbet hun mest med låtskriveren og artisten Chris Andrews, som nordmenn senere ble kjent med i 1970-slageren Pretty Belinda. Han stod også bak hennes andre nummer en, nevnte Long Live Love i 1965.

Shaw var en del av Londons såkalte Swinging 60’s, og hennes klær og stil ble et forbilde for mange unge jenter i disse årene. Hun var et populært ansikt på britenes stolhtet Pop of The Tops, og fikk etter hvert også et navn på det såkalte kontinentet med innspillinger av låter på en rekke andre språk.

I midten av 1966 stagnerte de store salgstallene noe, men Shaw var nå blitt et så kjent ansikt for britene, at mediene sjeldent unlot å skrive om henne – på godt og ondt. Allerede fra første sangstrofe på scenekanten, hadde hun blitt kjent for sin vane med å allltid opptre uten sko – et image som britene aldri har glemt.

Etter å ha trukket seg noe tilbake fra det mest heftige kjøret som plateartist, forsøkte Shaw fra starten av 1967 å fokusere på kabareter og mindre klubbopptredener. Det varte ikke så veldig lenge, da hun noe skeptisk aksepterte en forespørsel fra BBC om å være landets representant til Eurovision i Wien dette året. Gjennom et eget TV-show ble Puppet on a String klart valgt som vinner foran fire andre låter.

Med Puppet on a String fikk hun sin tredje toppsingle, en prestasjon en kvinnelig artist i Storbritannia ikke skulle klare å utligne før Madonna satte maskineriet i gang på 80-tallet. Låten ble også hennes største hit utenfor Storbritannia, og den ble også en trendsetter for hvordan Eurovision-låter skulle lyde i fremtiden.

Shaw ønsket selv å ikke bygge på denne vinnerlåten, og valgte i stedet å fortsette med sitt helt eget løp. Dette inkluderte en egen kleskolleksjon, samt et eget TV-show i 1968: The Sandie Shaw Supplement.

Ved siden av fortsatte hun å spille inn singler og album, som fortsatt solgte helt greit selv om hun ikke lengre nådde toppen av listene.

I 1969, like før hun trakk seg noe tilbake for å prioritere familie og barn, fikk hun sin siste store slager med Monsieur Dupont, som også gjorde bra her hjemme (nummer 5 på VG-lista i april).

Utover 1970-tallet var hun aktiv bak kulissene i musikkbransjen, men gjorde kun sporadiske innspillinger. Hun laget også noen barnebøker, samt vakte noe oppsikt da hun konverterte til buddhisme

Shaw fikk et lite comeback i 1984 da låten Hand in Glove slett ikke gjorde det ille i samarbeid med The Smiths,  men hun valgte nok en gang å ikke bygge videre på en ny platekarriere.

De siste årene har hun satset på å skrive for scene og for bokmarkedet og kun hatt sporadiske opptredener.


SANDIE SHAW (f. 1947)
Puppet on a String
(Bill Martin/Phil Coutler)
1967 Pye
Produsert av Ken Woodman
Også utgitt på albumet Puppet on a String