Beatles – Get Back | The Ballad of John and Yoko

The Beatles siste store år som aktivt band, skulle bli preget av så vel uenigheter, som hvorfor Beatles nettopp var blitt The Fab Four.

På overflaten startet året riktig så bra, med både The White Album og soundtracket til Yellow Submarine på toppen av listene. Bak studioveggene gnistret det imidlertid av motsetninger mellom bandmedlemmene.

Bakgrunnen var et ønske fra Paul McCartney om en back-to-basics, gå tilbake til opptredener og basere et album på dette. Idèen ble ikke umåtelig godt mottatt av de tre andre. Man startet innspilling av flere låter, men det hele endte opp uferdig da George Harrison truet med å slutte om ikke pratet om konserter ble stanset.

En TV-spesial, visstnok hetende Beatles at Work ble stanset, og låtene ble deretter tiltenkt et album hetende Get Back.

Singlen Get Back kom på markedet i april. Skrevet av McCartney, skulle dette bli den siste Beatles-låten som toppet listene både i Norge, USA og Storbritannia. Samtidig var den også den første singlen noensinne som ble kreditert en utenfor bandet, da Billy Preston deltok på innspillingen på tangenter

På noen utgivelser ble han også kreditert på omslaget til singlen. Låten ble senere brukt som avslutningsspor på 1970-utgivelsen, Let It Be.

To måneder senere kom årets andre listetopper, The Ballad of John and Yoko, som var en innspilling kun med Lennon og McCartney. Begrepet ballad tok i dette tilfellet hensyn til historiebegrepet ballade, fremfor musikkbetegnelsen. Utgivelsen ble Beatles’ siste nummer èn hjemme i Storbritannia.

I mellomtiden var Get Back som et album, skrapet. Restene skulle senere gjenoppstå i det som ble Let It Be i 1970. Lei av uenighetene som hadde gjennomsyret innspillingene i første halvdel av 1969, la Paul McCartney ned nærmest et veto om begrave stridsøksene.

George Martin bet på tanken, og forlangte slutt på syting og klaging, og at nå skulle man værsågod kunne samarbeide og virkelig gå inn for å lage et best mulig album.

Og slik ble det.

Arbeidet med Abbey Road ble preget av kunstnerisk og vellykket kjemi de fire Fab i mellom, og resultatet blir ansett som kanskje gruppas beste «ordentlige» album. Det var rundere i kantene og mer polert enn Sgt Pepper, som jo var et langt nær eksperimentelt konseptalbum.

Abbey Road bar også preg av å være mer band enn solostykker, slik tilfellet hadde vært med Beatles/The White Album året i forveien.

George Harrison stod ved siden av Lennon/McCartney mer profilert enn noensinne som låtskriver, og låter som Here Comes the Sun og Something stod absolutt ikke tilbake for de to andres bidrag på albumet. 

26. september 1969: Abbey Road

Something ble som single en stor suksess i overgangen fra 60- til 70-tallet. Den vil på disse sidene derfor bli omtalt under 1970-seksjonen.

Åpningssporet Come Together har i forøvrig ettertid blitt et av bandets mest brukte låter i andres versjoner.

Coveret og fotoet til Abbey Road, ble kjapt et ikon både den ene og andre måten.

Selve fotgjengerovergangen har blitt en turistattraksjon med eget live webkamera og webside. En allerede kjent konspirasjonsteori om at Paul var død, fikk også blod på tann da man mente at bildet symboliserte at han var død og begravet – og at McCartney selv var blitt erstattet av en dobbeltgjenger på bildet.

1969 var uansett Beatles’ siste år som band. John Lennon skulle ha gitt beskjed om at han ønsket å trekke seg før Abbey Road ble lansert, og trolig visste nok bandmedlemmene at denne innspillingen var og ville bli deres siste som The Beatles.

Det betydde imdilertid på ingen måte at det hele var ordentlig over, for først skulle man runde av det hele med restene av Get Back-prosjektet. Det endte med både torden og ovasjoner, for meningene om Phil Spectors ferdigstillelse av Let It Be i 1970, skulle bli mildt skrevet delte.


THE BEATLES
with Billy Preston
Get Back
(John Lennon/Paul McCartney)
1969 Apple
Produsert av George Martin
Senere utgitt på albumet Let It Be


The Ballad of John and Yoko
(John Lennon/Paul McCartney)
1969 Apple
Produsert av George Martin