Elvis Presley fortsatte comebacket inn i 1970 med flere store singlehits. En av hans mest minneverdige innspillinger i karrieren, var Suspicious Minds – en låt som av en eller annen grunn slett ikke fikk nordmenn til å løpe fot av hose til platebutikkene.
Låten var som In the Ghetto hentet fra Elvis in Memphis, og skjøt like til topps på amerikanske Billboard. Britene tok til den nummer to på listene – mens den i Norge ble «honorert» med en simpel tiendeplass i januar 1970 – og en eneste liten uke på VGs singleliste.
Låten var skrevet av Mark James, en fyr som satset på en egen karriere – uten stort hell. Som låtskriver kunne han derimot slå i bordet senere både med Suspicious Minds og også en senere Elvis-innspilling i Always On My Mind, en låt som siden ble en hit for flere artister. James bidro også til Elvis’ svanesang i 1977, Moody Blue.
Hva gjorde Suspicious Minds til en av mest prissatte Elvis-innspililngene i ettertid? Først og fremst kanskje det nettopp Elvis var best til, hans innlevelse i låtene. Det ble hans siste nummer 1 i USA, men ikke i Storbritannia – der både The Wonder of You senere i 1970 og Way Down i 1977 inntok topplasseringen.
Oppfølgeren Don’t Cry Daddy skulle faktisk bli Elvis’ siste originale single-hit i Norge. Også denne var fra innspillingene i 1969, og beholdt Elvis i søkelyset som plateartist også utover vårparten i 1970. I 1997 fikk den en fornyet oppmerksomhet, da Lisa Marie spilte en video av låten – i «duett» med faren.
ELVIS PRESLEY (1935-77)
Suspicious Minds
(Mark James)
1969 RCA
Produsert av Chips Moman
Utgitt på albumet Elvis in Memphis
Don’t Cry Daddy
(Scott Davis)
1969 RCA
Produsert av Chips Moman
Etter 1970 ble Elvis først og fremst en entertainer, med et fortsatt stort og usedvanlig drag på fans og presse. Salgsmessig «glemte» vi nordmenn ham etter 1970, men i ettertid har Hawaii-begivenheten i 1973 blitt legendarisk. Aloha from Hawaii: Via Satellite ble Elvis’ kanskje siste milepæl – både på skjerm og på album.
Han siste virkelig store single, var vel den ikke helt ukjente Burning Love fra 1972 – hans siste topp 10 i USA. Britene sørget imidlertid for at karrieren levde også videre, med både Always On My Mind (1972) og My Boy (1974) til gode salgstall.
Det ble imidlertid etter hvert lengre og lengre mellom de store opptredenene, album og utgivelser var bemerkelsverdige blandinger av live- og studioinnspillinger. Den friske og nesten forførende scenefiguren fra 1968, ble borte til fordel for en glitrende overvektig Las Vegas-dukke – som man ante knapt kunne ha det bra bak glamouren.
I 1977 var det over, og aviser verden over spredte overskriftene: Kongen var død. Men musikken til Elvis – og et par mer eller mindre håpløse hyllester – førte både navn og musikk tilbake til listene.
Siden har Elvis Presley overlevd – med flere nyutgivelser og samlinger spredt godt gjennom tiårene. Oppturer og nedturer: En artist som forandret vår oppfatning av musikk og idoldyrkelse.
Ingen kunne allikevel ane at Elvis 25 år etter sin død, igjen skulle kapre hitlistene – og gå helt til topps på listene i Norge. Da het låta A Little Less Conversation, året var 2002 – og anledningen var en utgivelse av Presleys tretti nummer 1-hits.
Totalt i Norge er Elvis Presley ennå tidenes «norske» singleartist. Han har hatt flest uker på singlelistene gjennom sin tid, og han troner øverst med antallet slagere: 36. Imidlertid går han bak både Beatles og Cliff Richard i antall førsteplasser. Ni låter fra Elvis nådde gjennom karrieren (og etter) til topps.