I rekken av artister som ikke bare har overlevd, men også levd de siste tiårene fra og på en og samme låt, finner vi Norman Greenbaum fra Massachusetts.
Slik kan man nemlig klare å gjøre, når bare en låt selger millioner nok – og samtidig jevnlig blir listet blant de mer viktige innspillingene i rockens historie.
Greenbaum vokste opp i en jødisk familie, og spilte gjennom oppveksten og high school-dagene både alene og forskjellige band rundt Boston. Han flyttet etter hvert til Los Angeles, og ble der medlem av det psykedeliske bandet Dr. West’s Medicine Show and Junk Band. Disse maktet i 1966 å få en liten Billboard-slager med The Eggplant that Ate Chicago – en låt som kanskje fikk noe mer oppmerksomhet for tittelen, enn selve musikken.
Bandet slo aldri helt gjennom, og Greenbaum valgte etter hvert å satse alene. Han gikk inn i studio sammen med produsent Eirk Jacobsen, som kom fra en rekke suksesser med The Lovin’ Spoonful.
Sammen kom de opp med en låt med elementer både fra Hendrix-gitarer og noe gospelklapping, som skulle få spesielt amerikanerne til å storme butikkhyllene.
Det unike med Spirit in the Sky, var først og fremst den trendsettende produksjonen. Artist og produsent maktet å bruke den elektriske gitarlyden på en helt ny måte i en kommersiell innspilling, som attpåtil hadde elementer fra gospel-tradisjonene.
Greenbaum fikk også noe oppmerksomhet med tekstlinjene, som var klart myntet på den kristne troen – og Greenbaum var egentlig jøde. Slikt skapte både oppstyr og oppmerksomhet i både konservative og mer liberale kvartaler i storbyene i USA.
«I decided there was a larger Jesus gospel market out there than a Jehovah one», uttalte Greenbaum senere om tekststrofene. Spirit in the Sky ble dermed en av de første virkelige store slagerne som hadde et klart religiøst innhold. Det skulle komme flere av dem de første årene av 70-tallet – og på den måten skrapte kanskje låten vei nettopp for disse. Musikkjournalister kaller dette ofte The God Rock Bomb.
Til tross for at Norman Greenbaum senere samarbeidet med en så pass stor størrelse som Ry Cooder, forble Spirit in the Sky hans eneste og ene signaturlåt. I ettertid har det knapt nok kommet en utgivelse eller samlealbum, som ikke er myntet på denne innspillingen. Selv nettsidene hans bærer dette navnet: Spiritinthesky.com.
I vår tid kjennes nok låten best fra filmer som Apollo 13 og Wayne’s World 2, og den har blitt brukt i en rekke større reklamekampanjer for blant annet NIKE.
Spirit in the Sky toppet senere de britiske listene hele to ganger: I 1986 med Doctor and the Medics, og senest i 2003 med Gareth Gates with The Kumars.
NORMAN GREENBAUM (f. 1942)
Spirit in the Sky
(Norman Greenbaum)
1969 Reprise
Produsert av Erik Jacobsen
Utgitt på albumet Spirit in the Sky