Stevie Wonder – Yester-Me, Yester-You, Yesterday

Stevie Wonder var nesten allerede en veteran innen amerikansk soulmusikk, da han like før julehøytiden 1969 for alvor også slo i gjennom i Europa med Yester-Me, Yester-You, Yesterday.

Stevie var født som Stevland Hardaway Judkins i 1950, men vokste opp med etternavnet Morris etter at moren brøt med faren og flyttet ut med ungeflokken. Stevie var egentlig ikke født blind, men han kom til verden seks uker for tidlig, og evnen til å se hadde ikke utviklet seg tilstrekkelig til at synet kunne reddes.

Som tiåring kunne Little Stevie Wonder, som han ble kalt på de første utgivelsene, spille flere instrumenter – og han var også da aktiv i kor. Familien bodde nå i Detroit, Tamla Motowns hjemby.

Det var via rykter og lovord om denne blinde vidundergutten, at Ronnie White fra Motowns gruppe The Miracles, valgte å oppsøke Morris-familien for å møte tiåringen. Imponert over talentet fikk White med både mor og gutt til Motowns øverste etasjer – og Stevie ble nesten umiddelbart signert til selskapet.

De første utgivelsene ble heller neglisjert av de flest- ;en i 1963 – da Stevie var tretten år gammel – gikk låten Fingertips like til nummer 1 på Billboard. Singlecoveret var preget med The 12 Year Old Genius, som også var tittelen på LP-utgivelsen dette året.

På innspillingen spilte Stevie de fleste instrumentene selv, med hjelp av blant annet Marvin Gaye på trommer. Både single og album var opprinnelig live-opptak.

Oppfølgeren Uptight (Everything’s Alright) gjorde det også skarpt, og fenomenet fikk nå også oppmerksomhet i Storbritannia – der Stevie nå fikk sin første listeplassering.

Deretter gikk det tråere et par-tre år, noe som vel skyldes skolegang og involvering i andre prosjekter – blant annet et par filminnspillinger. I ettertid virker dette som et klokt valg, da Stevie Wonder i 1966 for alvor fikk fart i «voksenkarrieren» – selvfølgelig uten «Little» i artistnavnet.

En av hans store suksesser da, ble en innspilling av Bob Dylans Blowin’ In the Wind, og i 1967 svippet hans første single innom på norske lister: I Was Made To Love Her.  Han deltok også mer og mer aktivt også som låtskriver på både egne og andres innspillinger.

Blant annet skrev han Tears of a Clown både for og sammen med hans egne forbilder i Smokey Robinson & The Miracles.

Yester-Me, Yester-You, Yesterday var imidlertid pennet av Motowns egne Ron Miller og Bryan Wells.

I 1970 ble Stevie Wonder ennå regnet som et stort talent. Han var også en av de få amerikanske soulartistene som fikk suksess også hos oss.

Etter at Wonder fikk full kreativ kontroll over innspillinger og utgivelser gjennom Motown, unngikk imidlertid norske platekjøpere klassikere som Superstitious og You Are the Sunshine of My Life – men selv nordmenn forstod kvaliteten og betydningen av Wonders kanskje fremste album, Songs In the Key of Life i 1976.

Fra da av ble kanskje kreativiteten til Wonder noe labrere, men han fikk et godt publikum i Norge. Da 80-tallet kom, skulle han allikevel få sine to kanskje største singler på det norske markedet.


STEVIE WONDER (f. 1950)
Yester-Me, Yester-You, Yesterday
(Ron Miller/Bryan Wells)
1969 Tamla Motown
Produsert av Stevie Wonder
Utgitt på albumet My cherie amour