Nottingham-basserte Paper Lace var en mange britiske grupper som fikk kortvarig suksess første halvdel av 70-tallet.
Bandet hadde startet allerede i 1967 som Music Box, men endret raskt bandnavnet da vokalist og trommis Phil Wright (f. 1950) ble medlem. De spilte på klubber i hjembyen i flere år uten at de var i nærheten av noe større gjennombrudd. Men fra 1970 fikk bandet langsomt et bedre rykte gjennom små TV-opptredener.
I 1974 deltok Paper Lace i Opportunity Knocks, datidens svar på Idol/X-Faktor. Her gikk de like til topps, etter først å ha forsøkt seg i konkurransen fire år tidligere.
Briten Mitch Murray fikk deretter signert dem til sitt eget lille plateselskap, og han serverte dem like greit også bandets første single, Billy Don’t Be a Hero. Murray var ikke en hvem som helst. I 1963 hadde han vært med å starte hele beat-bølgen, da han skrev I Like It og andre låter for Gerry & The Pacemakers.
Billy Don’t Be a Hero var en enkel låt som imidlertid ble kritisert av flere i musikkpressen, da historien ble sett som et politisk spark til den pågående Vietnam-krigen. Imidlertid er settingen lagt til den amerikanske borgerkrigen.
Suksessen gjorde Paper Lace til hjemmehelter i Nottingham. Et par singler til gjorde det helt OK på listene, men de ble raskt glemt alle andre steder. Billy Don’t Be a Hero ble raskt en av disse låtene som allikevel overlevde selve innspillingen, og i USA ble den en langt større hit for Bo Donaldson and the Heywoods.
Paper Lace forsvant snart i rot med både medlemmer og kontrakter, men kom allikevel sterkt tilbake i 1978 da de spilte inn We’ve Got the Whole World in Our Hands sammen med Nottingham Forest FC.
Bandet ble aldri oppløst og fremstår i dag ennå som Nottinghams store sønner. Verken før eller siden har et band fra byen toppet noen som helst lister.
PAPER LACE
Billy Don’t Be a Hero
(Mitch Miurray/Peter Callander)
1973 Bus Stop Bus
Produsert av Mitch Miurray og Peter Callander