The Rubettes var egentlig fem studiomusikere som arbeidet med flere låter i studio, da Sugar Baby Love fanget oppmerksomheten.
Gjennom Polydor fikk man utgitt låten som single, uten tanke på at den skulle bli en sommerens største hitlåter. Den gikk helt til topps både i Storbritannia og i Norge, og i Tyskland ble den en en av tiårets mest solgte singler.
Bandet, som egentlig ikke var noe band, ble plutselig permanent over natten frontet av vokalist Paul da Vinci. Man hyret inn en ekstra gitarist og nå skulle det virkelig satses – stort!
Den uventede suksessen førte imidlertid til flere utskiftninger i besetningen allerede de første månedene. I slutten av 1974 var bare halvparten av gjengen fra innspillingen av låten tilbake – også da Vinci – som hadde stått for den markante falsett-sangen i låten.
Sugar Baby Love virket som en småhysterisk sak stjålet fra 1969, med klare nostalgiske referanser enda lengre tilbake. Låtskriverne Bickerton og Waddington var veteraner innen britiske musikkliv, og hadde samarbeidet tidligere med Beatles’ første trommis, Pete Best.
The Rubettes etablerte seg på et vis, med blant annet Andy Williams (f. 1948) på vokal og gitar og Bill Hurd (f. 1948) på tangenter. I Norge fikk èn eneste liten single til med Tonight i september 1974, mens de i hjemlandet holdt det gående med en jevn strøm av større og mindre singlehits frem til 1977.
En av disse singlene var Under One Roof i 1976, låten ingen torde kjøpe da den omhandlet et forhold om to menn. På norsk ble den nærmest et ikon i en innspilling av Gro Anita Schønn.
Etter at platesalget dalte og listeplasseringene forsvant, fortsatte The Rubettes med forskjellige medlemmer å opptre og gi ut ny musikk. Etter et stille tiår frem til midten av 90-tallet, fikk både band og låt en ny vår – da Sugar Baby Love fikk nytt liv gjennom filmen Muriel’s Wedding.
Samme komedie var også en viktig brikke i ABBAs store renessanse samme tiår.
Imidlertid var bandmedlemmene spredt alle veier, og i ly av den nye interessen dukket det opp minst to forskjellige utgaver av bandet. Det hele endte i krangling og rettsaker om hvem som egentlig hadde rettigheten til bandnavnet.
Enden på det hele ble to offisielle The Rubettes: En utgave med Andy Williams og John Richardson – og en utgave frontet av keyboardist Bill Hurd.
Bandet – eller bandene – er for det meste glemt her hjemme i dag, men i Tyskland har Sugar Baby Love fått status som noe av en klassiker fra 70-tallet.
THE RUBETTES
Sugar Baby Love
(Wayne Bickerton/Tony Waddington)
1974 Polydor
Produsert av Wayne Bickerton
Utgitt på albumet Wear It’s At