Baccara var egentlig en underfundig blanding av spanske innflytelser, rar engelsk og tyskproduserte rytmer, men det hindret ikke duoen i å få hva som ennå i dag er en av tidenes mest solgte singlehits.
I følge Wiki og flere andre kilder, har Yes Sir, I Can Boogie solgt over 15 millioner enheter.
Baccara, som i grunnen er navnet på en rose, bestod av Mayte Mateos (f. 1951) og María Mendiola (1952-2021). Disse møttes gjennom RTE, den spanske kringkasteren, hvor begge var dansere i statskanalens ballettgruppe.
Mateos og Mediola fant umiddelbart tonen sammen, og forlot balletten for å satse på egen hånd som underholdere. Det gjorde de først på diverse nattklubber, før de strandet på Kanariøyene og sang og danset for turister med et nokså tradisjonelt spansk repertoar.
Det var nettopp på et av disse turiststedene at en av RCAs tyske medarbeidere – Leon Deane – oppdaget damene, og han så raskt at potensialet var adskillig større enn disse daglige opptredenene.
Han fikk dem med til Hamburg, der den nederlandske produsenten og låtskriveren Rolf Soja var på utkikk etter noen som kunne fremføre hans syntese mellom tysk orkesterpop og den nye discoen.
Resultatet ble at Venus, som de duoen til nå hadde navngitt seg som, raskt ble omdøpt til Baccara. Og med forsiktige flørt med spanske elementer, fikk Soja både vokalister og den siste berømmelige prikken over i-en som han behøvde til låtene.
Yes Sir, I Can Boogie ble et fenomen, som virkelig tok innersvingen på hva som i ettertid har blitt kalt eurodisco. Her var det rar engelsuttale kombinert med rytmer og et nesten Spectors wall-of-sound, med Mateos og Mendiolas stemmer nesten noe lavmælte mikset i forgrunnen.
Det hele var så fengende og uvanlig, at det hele omtrent var dømt til å bli en hit. Selv britene falt for de spanske damene, og både der og her hjemme, ble Baccara tidenes første spanske listetopper.
Da oppfølgeren Sorry, I’m a Lady kom i hyllene tre måneder senere, lå førstesinglen ennå på topp på VGs singleliste – og de to låtene kriget og vekslet en stund om førsteplassen. Omtrent bare Beatles hadde opplevd noe tilsvarende tidligere, og Baccara er en av ytterst få navn som har doblet vår hjemlige singleliste.
Den aller største populariteten sank noe ved inngangen til 1978, men ikke nok til at nordmenn skulle sende duoen opp til sine tredje strake nummer én.
BACCARA
Yes Sir, I Can Boogie
(Rolf Soja/Frank Dostal)
1977 RCA
Produsert av Rolf Soja
Utgitt på albumet Baccara
Sorry, I’m a Lady
(Rolf Soja/Frank Dostal)
1977 RCA
Produsert av Rolf Soja
Utgitt på albumet Baccara