
1979 skulle bli blant ABBAs mest suksessrike årganger, men også et år der musikkskribenter klødde seg i hodet over svenskenes manglende evne til å nå helt til topps.
Spesielt gjaldt dette hos britene, der hele fem singler i løpet av året nådde topp 5 – men ingen like til førsteplass. Nærmest var første og siste single fra Voulez-Vous: Chiquitita og I Have a Dream som begge klatret til nummer 2 i begge endene av 1979.
Noe av samme tendens så vi her i Norge, der platepublikumet tydelig valgte å kjøpe album fremfor singlene. Det var ikke noe nytt fenomen blant norske platekjøpere, og en trend som bare skulle forsterke seg utover også det neste tiåret.
Kun Chiquitita – av fire singler – kom inn på VGs singleliste, og den oppnådde «bare» en fjerdeplass. Riktignok lå den på listene i atten uker, en mindre enn Gimme! Gimme! Gimme! Sistnevnte ble kun holdt borte av Cliff Richard fra å nå helt til topps.
Arbeidet med albumet Voulez-Vous hadde tatt mye lengre tid enn planlagt for Anderson og Ulvaeus. Summer Night City, som hadde vært påtenkt som en førstesingle, ble til slutt vraket fra sporlisten – og Chiquitita ble dermed den egentlige hovedlåten. Det var ikke uten diskusjoner, da tekniker Michael B. Tretow standhaftig argumenterte for albumsporet If It Wasn’t for the Nights – som aldri ble utgitt på 45-formatet.
Låten fikk uansett en god drahjelp av Unicefs TV-spesial i januar som ble vist i store deler av verden – og inntektene ble også gitt til nettopp Unicefs arbeid.
Usedvanlig nok gikk det ennå nesten fire måneder før både neste single og selve albumet ble sluppet. Voulez-Vous okkuperte selvfølgelig da listene høyt og godt, til tross for en del nokså harske kritiker over den discoinspirerte produksjonen.
Like før albumslippet kom singlen Does Your Mother Know? som overrasket de fleste, da det for første gang siden 1973 var Bjørn Ulvaeus som frontet vokalen. Ulvaeus hadde riktignok hatt en eller flere låter på samtlige ABBA-album til dags dato, men aldri på en ledende ABBA-single.
Låten ble faktisk en av ABBAs største hits i USA, og den singlen fra Voulez-Vous som oppnådde høyest popularitet der med en nittende plass på Billboard. Nok en singlehit kom på sommeren med tittelsporet og Angel Eyes som en dobbeltsingle, i noen land også gitt ut separat.
Deretter ble det noe stille fra ABBA, der kvartetten forberedte sin eneste virkelige verdensturne: Langt større enn rundturen i 1977. Fra septemer til november, og i mars 1980, gjestet de både Nord-Amerika, store deler av Europa (men ikke Norge) og Japan.
Gimme! Gimme Gimme! ble innspilt og utgitt for å promotere konsertene, og den ble fra oktober en av svenskenes aller største singlesuksesser og også blant bandets mest spilte låter på radio. I 2005 ble den samplet av Madonna i hennes Hung Up.
Polar ga aldri ut denne låten hjemme i Sverige, og singlene som ble solgt der – var impoterte utgaver fra oss og våre nordiske naboer. En sekstende plass på den svenske hitlisten, var dermed noe av en prestasjon.
Før rytmene hadde stilnet førjulstider, fikk singlen besøk i flere land av en siste singleutgivelse for året i I Have A Dream. Som en av høydepunktene på konsertene, og i dag blant ABBAs mest elskede låter, ble den en av julens store juleslagere – ikke minst i Storbritannia.
ABBA gikk ut av 1979 og tiåret stadig som ett av verdens mestselgende og mest populære navn. Til tross for spådommer om at nye trender innen popmusikken kunne sette en stopp for videre dominans, viste Andersson og Ulvaeus at de hadde mer enn ett ess i bakhendene.
Med The Winner Takes it All og Super Trouper slo de tilbake mot kritikere med noen av sine mest gjennomførte øyeblikk i karrieren.
ABBA
Chiquitita
(Benny Andersson/Björn Ulvaeus)
1979 Polar
Produsert av Benny Andersson og Björn Ulvaeus
Utgitt på albumet Voulez-Vous




Gimme! Gimme Gimme! (A Man After Midnight)
(Benny Andersson/Björn Ulvaeus)
1979 Polar
Produsert av Benny Andersson og Björn Ulvaeus


