Med In the Air Tonight skapte ikke bare Phil Collins et lett gjenkjennelig lydbilde for seg selv, men også for hans videre arbeid med Genesis.
Utgivelsen ble også en av tiårets mest markante innspillinger, og mangt en produsent forsøkte ut gjennom 80-tallet å etterligne trommelydende fra låten. Men bare Collins og Genesis maktet å gjennomføre det.
Philip David Charles Collins var fra forstedet Chiswick vest i London, sånn om lag halvveis ut til Heathrow. Han spilte trommer fra femårsalderen, men var også tidlig en skuespiller. Blant annet som Oliver i musikalen på West End tretten år gammel.
I 1969 ble han medlem av bandet Hickory, senere Flaming Youth, men prosjektet falt raskt fra hverandre. Allerede året etter ble han medlem av Genesis, og der ble han med på å føre bandet til et gjennombrudd med albumene Foxtrot i 1972 og Selling England by the Pound året etter.
Genesis leverte på denne tiden nokså komplekse album og ble førende i den såkalte progressive rocken. I motsetninger til kollegaer som ELP og Yes som søkte seg mer mot atmosfæriske og nesten sci-fi pregede elementer – valgte Genesis inspirasjon fra den erkebritiske kulturen og historien.
De ble aldri noen store helter i Norge, men fikk da sine tilhengere også her.
På midten av tiåret mistet de vokalist og den absolutte frontfiguren Peter Gabriel, og etter litt om og men ble det til at Collins selv ble forfremmet fra trommis til også vokalist. Dermed fikk bandet en nokså gjenkjennelig stemme, som skulle vise å være noe av et sjakktrekk. Mot alle spådommer økte bare populariteten, samtidig som Collins også inntok en sterkere rolle som låtskriver.
Fra 1978 ble Genesis redusert til den trioen som skulle oppnå stor suksess, og her til lands, og de fikk et gjennombrudd omsider også utenfor de britiske øyene.
Phil Collins hadde i 1979 spilt inn flere demoer, blant disse In the Air Tonight, men låtene ble ikke utgitt grunnet Genesis arbeid med 1980-utgivelsen Duke. Collins selv mente flere av sporene ikke egnet seg for bandet, og valgte året etter å samle disse til sitt første soloalbum – Face Value.
Resultatet var en av årets mest markante innspilinger, og selvfølgelig etterfulgt av spekulasjoner om at Genesis var historie for godt.
Collins valgte imidlertid å ta med seg erfaringene også til bandet, og skulle utover tiåret veksle mellom Genesis og sine soloutgivlser. Hele tiden med stor suksess på begge fronter. Face Value ble liggende i 30 uker på VGs albumliste, men oppfølgeren Hello I Must Be Going året etter ble heller noe labrere mottatt.
Hos britene regnes In the Air Tonight som noe av en klassiker, og den blir ofte nevnt som et produksjonsmessig mesterstykke med sin usedvanlig vellykkede miks av stemning og uhygge. Såpass uhygge at den i musikkbransjen fikk sin egen vandrehistorie, der Collins skulle ha skrevet låten utfra en selvopplevd drukningsulykke. Collins har ved flere ganger avfeid denne sammenhengen.
Syv år senere var innspillingen tilbake høyt på de britiske listene, da i en oppusset versjon.
Phil Collins selv hvilte på ingen måte verken på sine egne eller Genesis’ laurbær. Han var de første årene av 80-tallet også aktiv som produsent for andre navn, blant annet stod han bak Fridas solohit fra 1982 – I Know There’s Something Going On.
Det måtte allikevel en filminnspilling til for å få Collins selv tilbake på de norske singlelistene etter 1981. Året viste 1984 – og låten het Against All Odds.
PHIL COLLINS (f. 1951)
In the Air Tonight
(Phil Collins)
1980 Virgin
Produsert av Phil Collins og Hugh Padgham
Utgitt på albumet Face Value