Det hendte en dag i Montreux, Sveits – av alle steder – at en av tiårets mer kreative innspillinger nærmest tilfeldig så dagens lys. I jazz- og kulturbyen i den østre enden av Genèvesjøen, møttes nesten tilfeldig to av britenes største stoltheter i samme studiokompleks. Og etter litt om og men ble «Under Pressure» til.
Bowie var i sveitserbyen for å få hale karrieren videre fra suksessen med «Scary Monsters» året i forveien. Queen hadde startet arbeidet med albumet «Hot Space», som først skulle komme i butikkhyllene sent i mai 1982. Bowie ble sporenstreks invitert med inn i studio av Mercury og May & Co for lå levere vokal til en låt kalt «Feel Like», men han ble overhodet ikke fornøyd med verken egne prestasjoner eller resultatet.
Historien sier deretter at bassist John Deacon presenterte et gjenkjennelig bass-riff, som la hele grunnlaget for både et dags- og nattarbeid. Og «Under Pressure» som låt. Godt hjulpet av en god del kopper kaffe, noe vin – og trolig litt til.
Resultatet ble en av senårets virkelig store låter, også for oss i nord. Selv om den aldri nådde høyere enn en femteplass på VGs topp 10, ble den liggende der i 16 uker. I disse årene et slitesterkt og godt antall sammenlignet med samtidige hits.
Fans og musikkpressen sprikte derimot over utgivelsen. Var låten en virkelig genistrek, eller var den et komplett kaos? Selv i dag er ettermælet nokså delt – selv om Wikipedia skryter innspillilngen opp i skyene.
Kritikken og innsigelsen gjaldt først fremt og først at utgivelsen egentlig fremstod som en Queen-låt. Her hadde man svelget både synths og litt disco og rockabilly, og så kom «dette her»? Hvor var gitarene? Queen, som ikke hadde rørt tangenter før inngangen av tiåret!
I følge salgstall og listeplasseringer må det ha allikevel ha vært en god del innbarka Queen-tilhengere som krøp til korpset og kjøpte «makkverket», selv om albumet «Hot Space» kanskje ikke ble like stor som tidligere band-utgivelser.
Det hører også med til historien at bandet og Bowie aldri opptrådde live med låten, til tross for en sjanse under Live Aid i 1995. Og Bowie selv fremførte aldri «Under Pressure» før nesten femten år senere i 1995. Da sammen med Annie Lennox fra Eurythmics.
Bowie skulle allikevel fortsette sin mer kommersielle retning og bli nesten allemannseie i årene som kom. Queen valgte derimot å leke litt musikals kameleon videre, og skulle et par-tre år senere får en virkelig allsanger i Radio GaGa – samtidig som de introduserte i alle fall noe litt mer gitarer igjen.
«Under Pressures» basslinje ble i årenes løp blitt noe av en gjenganger for spesielt den nye generasjonen av rap- og hipphoppere. En yndet melodilinje som ga grunnlag for nye kreative mikser og innspillinger. Men – dessverre som mange nok vil si – med størst suksess i en versjon av Vanilla Ice fra 1991.
QUEEN & DAVID BOWIE
Under Pressure
(Queen/David Bowie)
1981 EMI ELECTRA
Produsert av Queen og David Bowie
Utgitt på albumet Hot Space