ABBA – One Of Us

ABBAs siste virkelige store låt ble ikke lansert før en uke etter at albumet The Visitors var ute i butikkhyllene. At måneden også viste desember, frarøvet dem også deres tiende nummer 1 i Storbritannia.

Ingen annen single solgte bedre enn One Of Us gjennom julehøytiden. Problemet var bare at det ikke ble publisert en offentlig salgsliste før på nyåret, og da var utgivelsen gradert ned til en tredjeplass.

I Norge gikk det likedan. Singlen kom først inn på våre lister på 1982s første liste, og ble der liggende i skarve fire uker. Tradisjonen tro hadde jo folk allerede kjøpt låten på albumet, og i etterkant kan man bare fundere over hva de til vanlig så promoteringssikre svenskene i det hele tatt hadde tenkt på.

Låten var riktignok den siste av innspillingene som ble ferdiggjort til The Visitors, og det spørs om det ikke igjen var noe usikkerhet om valg av førstesingle til utgivelsen.

I 1979 hadde diskusjonene gått nokså standhaftig av seg over valget av Chiquitita som førstelåt til Voulez-Vous-albumet. Og kanskje var Andersson/Ulvaeus igjen litt uenige med tekniker Michael B. Tretow over hvilken låt som skulle promoteres?

I ettertid synes uansett valget å være det helt rette. One Of Us ble samlet sett stor nok til å ta plass blant mengden av tidligere ABBA-klassikere. Men den ble vel aldri blant de virkelig eviggrønne sporene.

Sporet det ble kranglet over, var nok When All Is Said and Done. Denne ble valgt som hovedsingle i USA, der låten gjorde det helt greit og maktet å klatre helt opp til nr. 27 på Billboard.

Albumet The Visitors maktet derimot ikke å nå de største salgstallene fra tidligere, og noe av magien syntes å være borte. Låtene var mer innadvendte, og gjenspeilte tydelig ikke bare de to ABBA-parenes skilsmisser – men også at Andersson/Ulvaeus tydelig var delt mellom å henge med på nye synth-trender i markedet. Eller fortsette med voksne popballader og melankolske refrenger.

The Visitors hadde kanskje litt av begge fraksjonene, men manglet allikevel den virkelig store klassikeren. I dag er utgivelsen dels elsket og dels hatet nettopp fordi den skiller seg ut blant ABBAs utgivelser.

Et nytt album ble planlagt gjennom 1982, men det hele endte opp i en rekke innspillinger som vekselvis aldri ble lansert – og vekselvis ble utgitt på samlealbumet The First Ten Years. En av disse var the The Day Before You Came, som ble ABBAs siste originale single (for denne gang) som gikk inn på de norske listene.

Kvartettens siste opptreden som gruppe var i februar 1983. Da benektet de enhver oppløsing, men gjennom året og siden suksessen som Andersson og Ulvaeus fikk med musikalen Chess – ble det tydelig at gruppens dager allikevel var over. Både Frida og Agnetha Fältskog oppnådde også helt grei suksess med egne soloalbum.

I tillegg forandret også lydbildet seg innen popmusikken, slik at ABBA utover tiåret ble sett på som håpløst daterte. Det var svært få låter som opplevde videre radiospilling, og de som gjorde det – var spor som Gimme! Gimme! Gimme! og Lay All Your Love On Me: De innspillingene som lå nærmest dansegulvet blant ABBAs hitsingler.

Når ABBA så opplevde en renessanse på 90-tallet, skyldes det ikke bare musikalen Mamma Mia. De fikk god hjelp også av CD-ens store gjennombrudd, samt nye navn som hadde vokst opp med gruppen, var blitt voksne og produserte musikk inspirert av bandet.

På Gold i 1992 fikk man oppleve de aller største slagerne på nytt i opp-pussete (remastrede) innspillinger, og fra da var det igjen «lovlig» å like ABBA som band og musikk. Tretten år senere var Andersson og Ulvaeus tilbake med en millionselger, da Madonna samplet deres Gimme! Gimme! Gimme! i Hung Up.

ABBA var i Norge alltid et albumnavn. Kun Dancing Queen oppnådde en topp-plass på vår singleliste, men fra 1973 til 1983 maktet de hele atten hitsingler.

Hva som siden hendte, er vel som man sier – pågående historie. Don’t Shut Me Down sørget høsten 2021 for deres nittende topp 10-single i Norge, mens det påfølgende comebacket Voyage allerede er en millionselger – og større enn The Visitors i sin tid ble.

Det virker som om Abba har en slags alarmklokke som lager et ellevilt bråk hver gang en ny generasjon er i ferd med å glemme musikken deres.

Espen Borge/NRK

Ingen skal vel kunne anklage Borge for akkurat det sitatet.


ABBA
One Of Us
(Benny Andersson/Björn Ulvaeus)
1981 Polar
Produsert av Benny Andersson og Björn Ulvaeus
Utgitt på albumet The Visitors