Attack klarte aldri å etablere seg i svensk rock slik som sine samtidige søsken i Freestyle og Gyllene Tider, men de maktet da å skape en partylåt som har klart å overleve de neste tiårene.
Kvartetten hadde sin base i Huddingen utenfor Stockholm, og bestod fra starten i 1980 av Åke Eriksson på vokal og trommer, Rosa Körberg på vokal, Björn Uhr på gitarer og Peter P.J Jägerhult på bass. Eriksson kom fra jazzrock-bandet Wasa Express der han var kjent som Dr. Åke, mens Rosa Körberg fikk oppmerksomhet som søster av Tommy (Körberg).
De startet nesten som et sideprosjekt av Eriksson etter at Wasa Express strandet, der han lekte seg med en adskillig mer rockete sjanger enn jazzkrysningen i 70-tallsbandet. Etter å ha gitt ut debutalbumet i 1980 nærmest på egenhånd, fikk de oppmerksomhet av Epic og fikk en minihit med singlen Kompaktmannen.
Med Ooa hela natten fikk de sitt store gjennombrudd, en låt som ble innspilt på rekordtid og med glimt i øyet. Hitsinglen var deres eneste store låt, selv om de fikk Tokyo inn på de hjemlige listene senere i 1982.
Den opplagte grunnen til fraværet av flere hitlåter, var at Attack egentlig spilte en nokså pretensiøs og hardtslående gitarrock, og Ooa hela natten var det ene, lille friske pop-pustet som skilte seg ut på repertoaret.
I 1985 la kvartetten bandet på hyllen, men både Eriksson og Körberg ble snart kjent i utallige andre sammenhenger. Interessen for både band og låt fikk imidlertid en renessanse på 90-tallet, og siden har Attack i perioder turnert land og strand rundt i Sverige uten å bry seg om at de for evig og alltid er og vil bli kjent for sin store slager i 1982.
Åke Eriksson er en respektert musiker i Sverige, og ved siden av Attack har han også vært innom i band som Reform og det gjenforente Wasa Express.
ATTACK
Ooa hela natten
(Björn Uhr/Åke Eriksson)
1982 Epic
Produsert av Janne Askelind
Utgitt på albumet Rätt stuk