I 1983 startet det egentlige 80-tallet med en rekke bemerkelsesverdige like poplåter som skulle dominere året. Borte var synth-eksperimentene fra året før – og gitarer virket å være både synd og skam.
Nordmenn flest fikk slett ikke se det, men mange av årets navn slo seg frem på det raskt voksende musikkvideo-fenomenet. Og selv om MTV knapt var kommet over spebarnsstadiet, hadde kanalen allerede forandret forutsetningene for pop og rock. De første (ulovlige) parabolene ble riktignok noe vanligere i Norge, men de som tørstet etter musikkvideoer i Norge måtte følge med på NRKs Zikk-Zakk.
Det navnet som virkelig skulle kombinere musikk og skjerm,, var selvfølgelig Michael Jackson. Hans Thriller hadde blitt godt mottatt mot slutten av 1982, også i Norge, men det var i 1983 at både Jackson og Thriller skulle bli et fenomen. 1983 var også året da hans kvinnelige «motstykke» skulle debutere i USA, men Madonna fikk dette året liten oppmerksomhet på vår side av Atlanteren.
Årets to største hits, i alle fall etter antall førsteplasser, kom begge forunderlig nok tidlig på året – og både F.R. David og Rene & Renato ble døgnfluer med sine nokså ufarlige og radiovennlige låter. Av veteraner med suksess som maktet å blande seg inn blant alt det nye, fant vi navn som Paul McCartney og David Bowie, som begge maktet å selge tusenvis av både låter og album dette året. Også Eric Clapton og Bob Dylan fikk fine sukesser.
De to eneste bandene med i alle fall noen røtter i rocken som fikk suksess dette året, ble begge norgesvenner ut karrieren: Genesis og Toto.
Norsk musikk gjorde det best det på engelsk. The Monroes og duoen Teigen/Skorgan sørget for det. De yngste løp i alle retninger etter Drama dette året – og Carola! Seksten-åringen fra Sverige sørget for en idoldyrkning man knapt hadde sett siden Wenche Myhres unge dager, og da selvfølgelig i en helt annen skala og tidsalder: En Wenche Myhre som for øvrig fikk sin største suksess på norsk siden 60-tallet med tidenes første norske CD-utgivelse i Vi lever.
Den nesten eneste norsksprålige utgivelsen som siden fikk størst heder og omtale, kom imidlertid helt på tampen av året: Knutsen & Ludvigsens Juba Juba. Før det hadde mange trallet med til nordnorsk innvandrer-humor fra Banana Airlines.
1983 var det første året virkelig preget av musikkvideoene, og de to-tre kommende årgangene skulle videreføre denne trenden – på både godt og vondt. Året utmerket seg også ved å ha usedvanlige mange topp 3-singler – og hele 77 låter inne på Topp 10.