Et halvt år etter Fridas solosuksess, fulgte også Agnetha Fältskog første soloutgivelse på mange år. Den var hennes første alene på engelsk, men ikke hennes første hit det siste året.
Sammen med Tomas Ledin hadde hun nemlig hadde en fin singlehit i 1982 i duetten Never Again – en nummer fem også i Norge mot tampen av året.
Agnetha Fältskog vokste opp i Jönköping med Vättern som nabo. Hun hadde en kreativ far som engasjerte henne tidlig i revyer og teateroppsetninger han selv stod for. Agnetha ble dermed tidlig kjent med scenen, og hun fikk også jevnlige pianoleksjoner gjennom oppveksten.
Fra trettenårsalderen sang hun jevnlig i lokale band inspirert av amerikanske stjerner som Connie Francis. Fra 1965 satset hun fullt på musikken ved siden av en jobb som telegrafist. Hun skrev også flere av låtene selv, og som vokalist i Bengt Enghardts Band ble bandet snart stående i skyggen av Agnethas egenskrevne Jag var så kär – som imponerte både bandmedlemmer og publikum.
Bengt Enghardts spilte inn en demo av låten, som nådde den tidligere svenske rock & roll-artisten Little Gerhard. Bandet fikk ikke kontrakt, med det gjorde Agnetha – og i 1968 kom hennes debutalbum på CBS. Den ble en umiddelbar suksess, og en rekke store singler kom fra Fältskog de neste årene – flere av dem selvskrevet, og flere toppet de svenske listene.
Mot slutten av tiåret hadde hun et kort musikalsk/personlig forhold til tyskeren Dieter Zimmerman, som forsøkte å introdusere henne på det tyske markedet. Samarbeidet – på begge fronter – ble kortlivet, og Fältskog vendte snart tilbake til hjemmemarkedet etter noen få tyske innspillinger.
Sommeren 1969 møtte hun Björn Ulvaeus for første gang, og de ble raskt et par til glede for den svenske pressen. Gjennom Ulvaeus ble hun introdusert for Benny Andersson – og Frida. Sistnevnte hadde hun sunget allerede samarbeidet med i én, enslig opptreden ett år tidligere. Det ble forløperen til ABBA.
Frem til 1975 ga Agnetha ut fem album på svensk, alle med stor suksess. Hennes foreløpig siste, Elva kvinnor i ett hus fra 1975, inneholdt blant annet originalutgaven av S.O.S. – på svensk.
ABBA var offisielt ikke oppløst, men kun satt på pause da Agnetha i 1983 på egen hånd vendte tilbake til studio. Produsent var en av 70-tallets mestselgende bakmenn, Mike Chapman, som nylig hadde avsluttet et årevis samarbeid med Smokie. Nettopp Smokie, som da var Chris Norman, Alan Silson og Terry Uttley, bidro med vokal på flere spor av Wrap Your Arms Around Me.
Albumet bar preg av iørefallende radiopop, der The Heat is On ble den største singlen – og en av årets største sommerhiter både i Norge og Sverige. Låten hadde opprinnelig blitt utgitt av britiske Fox i 1979 uten noen større oppmerksomhet.
I USA ble den aldri utgitt, og der valgte man andresinglen Can’t Shake Loose som hovedlåt – noe som tok Agnetha inn på topp 30 av Billboard for første og eneste gang på egen hånd.
Albumet toppet de norske listene i fem uker sommeren 1983 og ble blant årets mestselgende utgivelser her hjemme.
Oppfølgeren Eyes of a Woman i 1985 ble nærmest en flopp, selv om den var produsert av 10CC‘s Eric Stewart. Da gikk det noe bedre med Peter Cetera-produserte I Stand Alone fra 1987, men etter dette trakk Agnetha seg tilbake fra rampelyset i mange år. Hun fikk da et stempel som Sveriges Greta Garbo, der hun skygget unna offentligheten – men ble kanskje nettopp derfor et yndet objekt for sladderpressen i Sverige.
Etter at Mamma Mia ble en stor suksess på tampen av 90-tallet, vendte Agnetha sakte tilbake til offentligheten. Det resulterte i en innspilling av en rekke personlige coverinspillinger i 2004 på albumet My Colouring Book og stort sett hyggelige salgstall. Enda større suksess ble svenskproduserte A i 2013, der Agnetha fikk høye listeplasseringer over hele Europa. I Storbritannia utsolgte den hennes tre engelskspråklige album fra 80-tallet, og ble hos britene hennes største solosuksess noensinne.
Det har aldri vært noen hemmelighet at Agnetha har foretrukket studio fremfor scene og promoteringer, og dette er også hovedgrunnen til hennes lange perioder utenfor søkelyset. Comebacket i 2013 viste at hun nærmest var blitt en liten legende, spesielt blant ABBA-tilhengerne, og denne utgivelsen var trolig en viktig brikke i at hun på tampen av tiåret var tilbake til ABBA og deres forunderlige comeback.
The Heat is On er uansett hennes største single i Norge – og kanskje en liten og noe ufortjent glemt sommerslager?
AGNEHTA FÄLTSKOG (f. 1950)
The Heat Is On
(Florrie Palmer/Tony Ashton)
1983 Polar
Produsert av Mike Chapman
Utgitt på albumet Wrap Your Arms Around Me