Carola – Främling

Sommeren 1983 ble preget av et felles norsk-svensk hysteri som man knapt hadde sett maken til i Skandinavia.

Etter at 16 år gamle Carola Häggkvist omtrent hadde trollbundet TV-publikumet med sin fremførelse av Främling i årets Eurovision fra München, opplevde hun rekordtall både på opptredener og for album – og debutalbumet solgte til sammen i en million i Skandinavia.

Alt stemte liksom med Carola: Hun var ung, hun hadde stemme og scenesjarm – og hun hadde en kristen bakgrunn som dermed gjorde sitt til at hun kunne appellere til et publikum som man vanligvis ikke fant foran scenekantene i de svenske folkeparkene.

Carola var Stockholms-jente, fra forstaden Hägersten. Hun hadde sunget og opptrådd fra hun kunne gå. I 1977 vant hun sin første konkurranse i Barnens Dags Talangtävling – Nya ansikten, og fikk fra da noen få opptredener i ny og ne på svensk TV. Det var i 1981 etter å ha fremført en Elvis-låt i Hylands Hörna, at Bert Karlsson fra selskapet Mariann fanget henne opp. Karlsson ville ha henne med allerede i den svenske Melodifestivalen i 1982, men Carola og familien syntes dette var for tidlig.

I 1983 var derimot tiden inne, og Främling hadde i bunn og grunn ingen store konkurrenter. Låten vant med topp-poeng fra samtlige hjemlige juryer, og i München ble den plassert som nummer tre: Et resultat som ble sett av et rekordtall TV-seere i Sverige, og et resultat som var svenskenes beste siden ABBAs triumf ti år tidligere.

Låt og single ble gitt ut på flere språk, og en nederlandsk innspilling gjorde det meget bra i de flamsk-språklige landene. I Tyskland maktet en engelsk versjon så vidt å klatre inn på listene.

Albumet er ennå i dag det mest solgte noensinne i Sverige. Dette var egentlig en noe besynderlig blanding av originale og oversatte låter, men det var ingen tvil i at Bert Karlsson og låtskriver/produsent Lasse Holm visste hva man gjorde. I Norge lå albumet over et halvt år på listene, og selve låten ble den første svenskspråklige singlen til å nå til topps siden Ann Louis-Hansons suksess  i 1972.

Selve Carola-feberen stilnet noe utover høsten, og da det etter hvert haglet noe over at Carola-effekter, mente mange skribenter at selskapet Mariann kanskje utnyttet Carola noe for voldsomt.

En engelskspråklig single, Hunger (nr.9), og et minialbum Julefrid med Carola (nr.12), sørget for at platepublikumet fikk sitt mot tampen av året – før oppfølgeren ble sluppet i mai 1984. Steg för steg gikk rett til topps i Norge, og viste med det at Carola slett ikke var et korttidsfenomen.

Deretter ble karrieren nokså variert utover tiåret. Mariann slapp to nye album på ett år, hvorav På egna ben solgte OK – mens Happy Days i 1985 nærmest var et slags samlealbum.

Hun forlot Mariann i 1986 og samarbeidet da med Bee Gees på Runaway, som også solgte bra. Deretter fokuserte hun mer på småturnèer med kristent repertoar og trakk seg noe tilbake fra poplivet, før hun gjorde et stort comeback i Sverige i 1990.

Much More solgte der helt OK, etter et mislykket forsøk i dette årets svenske Melodifestival. Hun slo tilbake med å vinne både denne og selve Eurovision i 1991, da Fångad av en stormvind førte henne tilbake på norske lister for første gang siden 1986.

Som nesten ti år tidligere forsøkte aldri Carola å etablere seg utenfor Skandinavia, noe også resten av tiåret viste. Hun utviklet en slags dobbeltkarriere der hun alternerte mellom poputgivelser – og musikalstoff og overraskende lavmælte album. Hennes samarbeid med Kirkelig Kulturverksted ble overraskende godt mottatt, og Sov på min arm og Jul i Betlehem fikk hyggelig salgstall både hjemme i Sverige og i Norge.

I samme periode forsøkte hun seg også et par-tre ganger til i Melodifestivalen, der hun i 2006 vant for andre gang med Evighet (Invincble) og fikk Sverige til nok en hyggelig plassering i den internasjonale finalen. Hun måtte senere på året avlyse en rekke konserter grunnet stemmeproblemer, noe man også kunne ane under fremføringen av bidraget i Athen.

2013 ble behøring markert av hennes 30-års jubileum, og en oppusset versjon av Främling var allerede gitt ut i en 25 års-utgave fem år tidligere.

Carola har også hatt en solid posisjon i sladderpressen både i Norge og Sverige helt siden gjennombruddet i 1983, og ikke alle uttalelser har falt like heldig ut. Slik har hun både vært hatet og elsket, og hennes nå avbrutte forhold til omdisukterte Livets ord – og noen nokså kontroversielle fraser om homofile – sørget en periode for å holde navnet hennes riktig så varmt selv om platesalget var variabelt.

Stemmen hennes har vel også blitt noe mer slitt gjennom årene, men Carola har vist at hun stadig vender tilbake musikalsk – der man minst venter det.

Hun er i dag den svenske soloartisten med flest album inne på den norske albumlisten: Tolv utgivelser har det blitt siden 1983. 


CAROLA (f. 1966)
Främling
(Lasse Holm/Monica Forsberg)
1983 Mariann
Produsert av Lasse Holm
Utgitt på albumet Främling

* Tysk plassering i engelsk versjon.