Bryan Guy Adams var allerede et godt og kjent ansikt både hjemme i Canada og USA, da han i 1985 også entret listene verden over. Skjønt, ikke med samme låt.
Heaven slo best til i USA og de nordiske landene, mens britene nesten overså denne balladen og hadde sendt Run to You skyhøyt på listene adskillig tidligere på året. I det hele tatt tok det litt tid før både Adams og albumet Reckless virkelig tok av blant de store massene. Omtrent som karrieren hans i det hele.
Adams hadde allerede som sekstenåring fått vokaljobben i Vancouver-baserte Sweeney Todd, som skaffet ham – trolig litt tidlig – en rekke spillejobber på barer og klubber. Litt tidlig, da Adams selv har uttalt at det første året nok formet den karakteristiske, hese vokalen. For ham ble det en fordel, for andre kunne det endt i en nokså tidlig karrieredød.
Etter en fiasko av en utgivelse i 1978, falt bandet fra hverandre – og Adams kom noe tilfeldig i kontakt med låtskriver og produsent Jim Vallance. Sammen fant de raskt tonen, bokstavelig talt, og serverte blant annet raskt låter til adskillig mer etablerte navn som Bachman–Turner Overdrive.
Adams forsøkte seg også på disco-bølgen, noe som også preget hans debutalbum fra 1980. Etter å tatt seg et par solide grep grep i nakken, valgte deretter både han og Vallance å rendyrke gitarene på det påfølgende albumet året etter. Da med en ung og lovende produsent, Bob Clearmountain, bak spakene.
Låten Lonely Nights skapte dem deretter solid radiospilling i Canada og de nordlige statene av USA, og albumet – You Want It You Got It – solgte omsider til gull. Det til et lettelsens sukk for plateselskapet A&M, som raskt hadde falt for Adams’ humor og sarkastiske forslag til den opprinnelige tittelen på albumet: Bryan Adams Hasn’t Heard of You Either.
Cuts Like a Knife fra 1983 ble Adams’ store gjennombrudd. Der etablerte han et gjenkjennelig sound som skulle bli varemerket hans nesten helt i dag, og balladen Straight from the Heart klatret helt inn på topp 10 på Billboards hovedliste. Utenfor Canada og USA gjorde imidlertid verken låt eller album noe særlig ut av seg.
Da Run to You ble utgitt i oktober 1984, klatret den enda noen plasser høyere til en fin nummer 6, og sørget også for en like god plassering i Storbritannia. Men utenfor det britiskspråklige markedet, var publikum heller tilbakeholdne.
Hva som virkelig gjorde både Adams og albumet Reckless til det helt store, var turneen gjennom 1985 som gikk over store deler av verden. Noen steder i både samarbeid og som support for Tina Turner. En Turner som også bidro på albumet, gjennom duetten It’s Only Love.
Heaven var den tredje – av seks singler – fra albumet. Og den ble sammen med den vel udødelige Summer of ’69 (nr. 9), de to låtene som inntok listene i Norge. Heaven ble her liggende inne i 18 uker, lengst av samtlige låter dette året, mens nordmenn ikke hadde kjøpt fra seg Reckless før det var gått hele 33. I USA gikk alle de seks singlene inn på topp 20 på Billboard.
Det litt absurde med Heaven, men det visste ingen nordmenn, var at den allerede hadde vært utgitt i 1983. Da på soundtracket til den heller mislykkede filmen A Night in Heaven. Noe definitivt filmen ikke ble. Denne ble i ettertid mer kjent for å ha vist «den der» av Christopher Atkins, som to år tidligere hadde blitt et tenåringsidol av å ha løpt halvnaken rundt i to timer sammen med Brooke Shields i «Den blå lagune»
Reckless ble gjennom 80-tallet noe av en nøtt for produsenter innen amerikansk gitarrock. I en tid da selv etablerte og store band søkte seg etter markedet med store synth-lyder og forseggjorte produksjoner, hadde albumet et usedvanlig friskt sound – som ennå står seg nesten førti år senere. Der grupper som Van Halen og Queen eksperimenterte med keyboards, la heller Adams og produsent Clearmountain på et orgel og en forunderlig iørefallende klang på trommene – som ingen vel helt klarte å kopiere senere.
Bryan Adams kom på tampen av året med julesinglen Christmas Time (nr. 2). I mange år en slags glemt raritets-utgivelse, som nesten kun ble populær her hjemme. Men da varte allsangen på radioene helt til påske, og også året etter også, og vel så det. Etter 2019 fikk den derimot en slags renessanse, og har blitt en av Adams mest populære låter.
Bryan Adams gjorde etter 1985 den etablerte tabben i å ikke skulle gjenta seg selv. 1987-utgivelsen Into the Fire ble en skuffelse, selv om førstelåt Heat of the Night slett ikke gjorde det så ille. Borte var friskheten fra de forutgående utgivelsene, og publikum ønsket definitivt ikke enda en artist som ønsket å bli tatt seriøst med både tekster og innhold.
Utgivelsen ble vel ingen fiasko, men Into the Fire kom langt unna oppmerksomheten og salgtallene til Reckless.
Adams valgte så å ta seg et par års pause for å tenke ut nye ideer, og i 1991 skulle han gjøre et solid comeback – og nærmest beslaglegge listene med sin (Everything I Do), I Do it For You.
Heaven blir ennå i dag, spesielt hos amerikanerne, regnet som en av de finere øyeblikkene fra midten av 80-tallet innen rocken. Og Reckless ble etter hvert et av tiårets mest solgte utgivelser med sine anslagsvise tolv millioner eksemplarer.
BRYAN ADAMS (f 1959)
Heaven
(Bryan Adams/Jim Vallance)
1984 A&M
Produsert av Bob Clearmountain og Bryan Adams
Utgitt på albumet Reckless