Eurythmics var duoen som egentlig ikke burde ha eksistert. Annie Lennox og Dave Stewart kom nemlig ikke bare fra et havarert band, The Tourists, men også fra et havarert forhold. Et slikt opplegg ville ha betydd kroken på døren for de fleste. Men ikke for Eurythmics.
The Tourists hadde hatt moderat til grei suksess i Storbritannia i siste del av 70-årene, men sprakk opp i overgangen til det nye tiåret. Lennox og Stewart bestemte seg raskt for å fortsette samarbeidet i et nytt prosjekt, og denne gangen som en jevnbyrdig duo. De to skrev alle låtene, og begge spilte flere instrumenter på innspillingene.
Debuten In the Garden fra 1981 brydde ingen seg om. Ikke så rart, da om ikke låtene var dårligere – hørtes produksjonen mer ut som et samlealbum med litt forvirrende sjangerblanding. Men med Sweet Dreams året etter, dro det seg til.
Da var stilen dreid inn mot det voksende synth-markedet, og tittelsporet – med et av «rockens» mest gjenkjennelige og pulserende synthriff – regnes i dag som en klassiker innen britisk (og amerikansk) pop. Suksessen ble fulgt av albumet Touch i 1983, og av låter som Who’s That Girl og Here Comes the Rain Again.
Annie Lennox stemme bidro til en forunderlig, men allikevel vellykket hybrid mellom hennes særegne vokalklang -til det sterile og innholdsrike lydbildet. Hun fremstod med et androgynt image, der maske og orange-farget hår bare vekket nysgjerrigheten videre. At Eurythmics fra første stund viste seg å utnytte musikkvideoformaet til fingerspissene, bare forsterket populariteten spesielt i de britiskspråklige landene.
Nordmenn var noe mer måteholdne. Sweet Dreams, verken album eller single, kom inn på VGs lister. Men oppfølgeren Touch gjorde det adskillig bedre, anført av duoens første norske hitlåt i nevnte Here Comes the Rain Again.
I 1985 forandret duoen lydbildet på albumet Be Yourself Tonight, der Lennox og Stewart dro like mye veksler på pop og rock, som synthbildet fra de foregående utgivelsene. There Must Be An Angel var ikke førstesinglen (Den var litt under bordet gått til låten Would I Lie To You?), men det var denne låten som virkelig åpnet dørene for Eurythmics til de virkelig store publikumsmassene.
I Norge gikk låten helt til topps, riktignok med kun en enslig uke. Mens albumet solgte til gull og grønne skoger og ble liggende på VGs albumliste i over et halvår. Det kom flere hitlåter fra Be Yourself … ,men i ekte norsk tradisjon – kjøpte man heller hele albumet, fremfor nye 45-ere.
I det hele tatt var og ble Eurythmics et albumnavn hos oss. De fikk faktisk bare to singler til inn på norske lister, When Tomorrow Comes i 1986, og Beethoven i 1987. Derimot solgte alle deres album videre greit, der i særdeleshet Revenge (1986) ble noe av en langtidsplage. Med adskillige uker på topp, og 34 sammenhengende totalt.
Etter We Too Are One i 1989 la deretter Eurythmics inn årene, med et påfølgende Greatest Hits som nok en storselger. Siden ble det sporadiske comebacks, og et enslig album med Peace i 1999, men de forsøkte vel aldri helt et virkelig fremstøt for å komme tilbake. Til det hadde begge fått sine helt respektable solokarrierer: Stewart som produsent og låtskriver, Lennox som soloartist.
There Must Be An Angel var innspilt med Stevie Wonder på munnspill, og blir ofte trukket frem som et eksempel på at 80-tallet vel egentlig ikke var så ille som mange vil ha det til. Låten har et usedvanlig kompleks arrangement, som har vist svær vanskelig å for andre å lage versjoner av. Og få våger ennå i dag i det hele tatt å forsøke seg på Lennox nesten engleaktige fraseringer. Allikevel har en rekke artister spilt inn versjoner, av mer eller mindre varierende kvalitet.
Eurythmics var en duo og et prosjekt langt over gjennomsnittet, og det var slett ikke så mange andre duoer der den kvinnelige delen var likestilt med herren på gitaren. Slikt sett kan man kanskje også si at Eurythmics faktisk var foregangsfigurer innen både pop og rock på 80-tallet. Og kanskje også siden?
EURYTHMICS
There Must Be an Angel (Playing with My Heart)
(Annie Lennox/David A. Stewart)
1985 RCA
Produsert av David A. Stewart
Utgitt på albumet Be Yourself Tonight