Modern Talking – You’re My Heart, You’re My Soul | Cheri, Cheri Lady

Modern Talking leverte ikke bare låter fra samlebåndet – men også album. Og produsent og låtskriver Dieter Bohlen la heller aldri skjul på de nesten litt frenetiske utgivelsene. Han hadde en formel klar fra første akkord.

Samtlige låter ble laget etter denne formelen – og hadde han ti låter klare til et album, så var dette et album. Så lenge det det fantes et par låter som kunne fenge både radiostasjoner og platekjøpere. Og det var det jo.

Bohlen startet å skrive låter på 70-tallet for ekte, tyske schlager-artister. Han ble hentet til selskapet Hansa, som forsøkte å få ham inn i flere grupper – uten større hell. Men sakte startet flere artister å få i alle fall rimelig suksess med Bohlens låter.

Thomas Anders (som egentlig het Bernd Weidung) var en lovende sanger som også forsøkte seg i det store tyskspråklige markedet, også han i beste schlager-tradisjon. Han ga ut hele seks singler skrevet av Bohlen i årene 1982 til 1984: Ikke en av dem kom inn på de tyske listene.

Bohlen likte imidlertid Anders’ stemme, og foreslo at de skapte en fastere duo sammen – nå på engelsk. Med en fast tekniker og med-produsent i spanske Luis Rodríguez, skapte Bohlen deretter både Modern Talking – og det gjenkjennelige soundet som var inspirert både av den såkalte italo-discoen, men også tyske schlager-ballader og melankolske franske poplåter.

Soundet var et helstøpt elektronisk lydbilde, med stor bruk av gjenklanger og ekko – også på vokalen. Etter hvert nokså bombastisk og etter musikkpressens karakteristikk, overprodusert. Men stilen ble fanget opp av en bråte andre tyske navn og produsenter, og ble nesten ensbetydende med tysk popmusikk ut tiåret. Men ingen tok det så langt som Bohlen og Modern Talking.

Helt uventet startet debutsinglen You’re My Heart, You’re My Soul å klatre til topps, ikke bare i Tyskland – men også i landene rundt. Og suksessen startet å spre seg ikke bare nordover her til Norge, men også til andre verdenshjørner.

Utgivelsen ble en av tiårets mest spilte på det tyske markedet, og Bohlen startet snart å trille ut både den ene og andre låten – og album. Gjerne bare to singler fra hver utgivelse. Mellom 1985 og 1987 ble det utgitt ikke mindre enn seks album fra Modern Talking, med stort sett en eller to hits fra hver av disse.

I Norge var det de første tre utgivelsene som fikk størst suksess. Cheri, Cheri Lady fra album nummer to i 1985, Let’s Talk About Love, maktet faktisk å nå helt til topps i en enslig uke i november. I Storbritannia fikk de størst suksess – og en topp 10 – i 1986 med utgivelsen- med Brother Louie.

Deretter ble det naturlig nok noe overeksponering av både gjenbruk og mangel av nye impulser. Etter album nummer seks, det andre av året i 1987, gikk Modern Talking hver til sist – etter at utgivelsen selv hjemme i Tyskland hadde blitt en dundrende fiasko.

Thomas Anders gikk seg så fullstendig vill i en forsøksvis solokarriere, mens Dieter Bohlen fortsatte som en av landets virkelig store produsenter de kommende årene. Ofte i kombinasjon med de mest overraskende artistene. Han stod for eksempel bak Bonnie Tylers landeplage Bitterblue i 1991, og var hovedgrunnen til at Chris Norman trakk seg ut av Smokie til fordel for en stor karriere i Tyskland dette tiåret.

Til tross for populariteten til Modern Talking på midten av 80-tallet, kan det vel trygt sies at duoen ikke akkurat var blant de mest karismatiske ansiktene utad i popindustrien. Allikevel ble de tiårets mest solgte tyske navn, og akkurat da alle trodde man var «kvitt» Modern Talking for godt … Da kom de tilbake. Da viste almanakken 1998.


MODERN TALKING
You’re My Heart, You’re My Soul
(Dieter Bohlen)
1984 Hansa
Produsert av Dieter Bohlen
Utgitt på albumet The 1st Album


Cheri; Cheri Lady
(Dieter Bohlen)
1985 Hansa
Produsert av Dieter Bohlen
Utgitt på albumet Let’s Talk About Love