Mange nordmenn hadde nok allerede Murray Head i platehyllene, da han i overgangen til 1985 fikk en av vinterens største singlehits. Tiåret tidligere hadde briten nemlig vært stemmen i «tittelsporet» til Jesus Christ Superstar.
Head var London-gutt og var døpt det noe tungvinte Murray Seafield St George Head. Han hadde kunstneriske aner med moren som en forholdsvis kjent skuespillerinne på 50-tallet, og Murray selv fant tidlig veien til filmsettet. Fra 1966 medvirket han i flere filmer på det britiske markedet, med et høydepunkt i 1971s Sunday Bloody Sunday.
I tillegg kunne han synge, og startet samtidig en musikalkarriere der han medvirket i oppsetninger i beste West End, blant annet av Hair. I Jesus Christ Superstar medvirket han som «Judas», men kun på studioinnspillingen. Musikken kom før den berømte Broadway-oppsetningen, og der medvirket Ikke Head.
Selve låten Superstar ble derimot en fin suksess, og fikk for første gang Murray Head høyt opp på listene.
Allikevel lot den store karrieren vente på seg, og det neste tiåret vekslet Head mellom filmer, TV og teatre. I 1984 ble han derimot headhuntet av Benny Andersson, Björn Ulvaeus og Tim Rice til innspillingen av musikken til Chess. Her «spilte» han amerikaneren, og denne gangen ble han med på laget da musikalen nesten to år senere hadde premiere på Prince Edward Theathre i West End.
Allerede var både One Night in Bangkok og musikken blitt en stor suksess, og viste at Andersson/Ulvaeus hadde mer å fare med enn ABBA. Låten var egentlig en forunderlig blandings preget av Murray Heads dialog, og et refreng som i grunnen få fikk med seg var sunget av svenske Anders Glenmark.
Innspillingen hadde en fascinerende og gjenkjennelig intro (Bangkok) som i enkelte utgivelser enten ble kortet ned eller kuttet helt. Og for Chess markerte den innledningen til en av tiårets største musikaler, der også låter som Anthem og I Know Him so Well ble kjente og kjære låter. Sistnevnte ble en nummer 1 i Storbritannia i duett med musikallegendene Elanie Paige og Barbara Dickson.
For Murray Head ble «amerikaneren» hans rolle, helt til han måtte gi seg grunnet stemmeproblemer i 1989. Han forsøkte seg på egen hånd med flere utgivelser, men uten suksess. I stedet vendte han tilbake til TV-formatet, og han ble snart en gjenganger i flere serier gjennom både 90-tallet og tiåret etter. Fra om lag 2010 har han tatt det noe roligere.
For Andersson og Ulvaeus skapte suksessen med Chess nok også grobunnen for den langt senere Mamma Mia og ABBAs revitalisering. Men det er en annen historie.
MURRAY HEAD
One Night in Bangkok
(Benny Andersson/Björn Ulvaeus/Tim Rice)
1984 Polar
Produsert av Benny Andersson og Björn Ulvaeus
Utgitt på albumet til musikalen Chess