I dag en anerkjent jazzmusiker, skapte Paul Louis Hardcastle i 1985 en av tidenes største sommerlåter med 19. En elektronisk knyttneve, som nesten utelukkende baserte seg på samplinger.
Innspillingen var basert på ABCs dokumentar om Vietnam-krigen, Vietnam Requiem, med kommentarer av amerikanske Peter Thomas. For oss et ukjent navn, men i USA en institusjon innen amerikanske dokumentarer og nyhetssendinger. Thomas er også «stemmen» som man hører gjennom hele 19.
Tittelen kommer fra gjennomsnittsalderen på de amerikanske soldatene sendt til Vietnam, noe som er avkreftet som en myte. Alderen var 22.
Hardcastle var for britene ikke ukjent i 1985. Han hadde hatt moderat suksess i gruppen First Light, og hans første singler på egen hånd hadde alle gjestet de britiske listene.
Ingenting varslet heller om at 19 skulle bli noen stor suksess, og til Hardcastles egen overraskelse tok det bare noen få uker før den gikk til topps i Storbritannia. Internasjonalt toppet den i fjorten land, og låten ble en av årets aller største hits.
Her i Norge ble låten liggende på toppen av listene i sju uker, gjennom hele sommeren.
Innspillingen var banebrytende ved sin miks av Hardcastles programmering og keyboards, sammen med lydopptakene fra ABCs dokumentar. Disse samplingene var fortrinnsvis korte, bare noen få sekunder, da teknologien i 1985 enkelt og greit ikke var kommet langt nok til videre bruk.
Sammen med et usedvanlig vellykket plassert synth-tema og et lydbilde med ulende alarmer, fikk lydbildet et både autentisk og noe skremmende preg over seg.
I motsetning til senere samplede utgivelser, spesielt da techno- og housebølgen slo til – ble også ABC og Peter Thomas kreditert for bruk i låten. Noe som bød på store utfordringer. En lignende låt hadde knapt vært utgitt tidligere. Hvor gikk grensen?
Hardcastle ble det verken sett eller hørt noe mer fra her hjemme, men han maktet et par store låter til hjemme på det britiske markedet. Han fortsatte å eksperimentere med det elektroniske lydbildet, men han forsøkte seg aldri igjen på en lignende19. Hans to største hitsingler siden, Don’t Waste My Time og The Wizard – begge fra 1986 – var begge mer konvensjonelle i uttrykket.
Han lå aldri karrieren på hyllen, og har utgitt med album i krysningen elektronika-jazz helt til i dag. I USA har han en god karriere, der han jevnlig har gått til topps på de amerikanske jazz-listene.
PAUL HARDCASTLE (f. 1957)
19
(Paul Hardcastle/William CoutourieJonas McCord)
1985 Chrysalis
Produsert av Paul Hardcastle
Utgitt på albumet Paul Hardcastle