Prince – Alphabet St.

Prince Roger Nelson hadde i Norge frem til 1988, først og fremst vært et kritikeridol og en hyppig omtalt artist i mediene. Med Alphabet St. inntok han omsider også de store massene.

Prince, som var døpt «Prince», kom fra en familie med røtter i både musikalske og politiske føringer i Minneapolis. Byen krydder over av musikalske impulser, der Prince fikk jazzen inn med både fars- og morsmelken, mens fargepaletten i Minneapolis spente fra tradisjonell gospel, via blues til mer alternativ rock på 70-tallet. Alle disse impulsene farget Prince gjennom karrieren, og han våget fra første stund å utfordre, fremfor å stagnere innen en sjanger.

I det adskillig mer fragmenterte USA vekket han oppmerksomhet nesten fra første stund, der de første utgivelsene på tampen av tiåret i det minste fikk både rotfeste og listeplasseringer innen datidens r&b-lister. I Europa – og Norge – gikk det adskillig tråere. Først og fremst fordi de mer arketypiske amerikanske klangene slett ikke hadde fått noe fotfeste på vår side av Atlanteren, men også fordi Prince slett ikke var fremmed for å endre stil og uttrykk fra album til album. Og de ble det fra første stund nokså mange av, en utgivelse i året fra første plateslipp ble standarden.

I USA fikk Prince sitt gjennombrudd med albumene Controversy og 1999, i henholdsvis 1981 og 1982. På vår lengdegrader, våknet først både kritikere og platekjøperne med Purple Rain to år senere. En film, låt og album som foruten tittelsporet også inneholdt favoritten When Doves Cry.

Prince kunne da synes som om var inne på noe alle kunne like, men slo tilbake med det lett utilgjengelige og enda bredere psykedeliske Around the World in a Day – som splittet de fleste fraksjoner innen både presse og lyttere. Deretter fulgte to adskillig mer suksessfulle utgivelser, Parade og Sign o’ the Times – som begge var med på å definere flere sjangre i årene som kom. Ingen andre på denne tiden kunne som Prince alternere mellom udefinerbare låter og sjangerbredde, slik som han presenterte på disse utgivelsene.

Ikke alt var like vellykket, men det ble også Prince’ værmerke. En låt som Kiss – fra Parade 1986 – suste rundt om på de fleste radiokanaler, og gjorde det stort i store deler av verden – utenom i Norge.

Så hvorfor det ble Alpabet St. fra 1988-utgivelsen Lovesexy som tok Prince til en nummer 1 i Norge, er kanskje ennå i dag et åpent spørsmål. Men kanskje passet den som hånd i hanske i sommermånedene dette året, og den innledet noen år med stadig tilbakevendende hitlåter. Og det fra et album som bare ble måtelig mottatt av kritikerne, men i tillegg behørig mer omtalt grunnet sitt noe – på flere måter – nakne cover.

I Norge ble nok Prince på denne tiden av mange oppfattet som en slags b-utgave av Michael Jackson, men en utgave med adskillig mer rarere og originale påfunn musikalsk. Og der man måtte vente fire-fem år på ny musikk fra MJ, viste man aldri hva som ventet rundt neste sving, neste låt – eller kanskje midt i den – fra Prince.

Med eller uten hans mer eller mindre faste backinggruppe The Revolution Band, var Prince også involvert i flere filmprosjekt – som på Parade- med mildt sagt variert mottakelse. Men kanskje det var nettopp poenget. Resultatet spilte jo ingen rolle, så lenge det førte til oppmerksomhet rundt musikk og opprtredener.

Og det var nettopp et såkalt filmprosjekt som igjen skulle føre Prince til toppen, da han ble involvert i den første originale Batman-filmen i 1989.


PRINCE (1958-2016)
Alphabet St.
(Prince)
1988 Paisley Park
Produsert av Prince
Utgitt på albumet Lovesexy