Da Straight Up føk til topps på listene vinteren 1989, trodde mange at Paula Julia Abdul skulle bli en ny superstjerne etter navn som Madonna og Janet Jackson. Det ble vel hun også, men ikke helt slik man hadde trodd.
Det ble nemlig bare med tre album for Paula.
Paula Abdul hadde bakgrunn som koreograf fra cheerleader-miljøet, da hun ble oppdaget av The Jacksons tidlig på 80-tallet. De ga henne sjanse til å koreografere både musikkvideoer og deres kommende Victory-turné – og Abdul fikk raskt et navn som noe av et talent innen bransjen.
Hun fortsatte å samarbeide med Jackson-klanen, og tok senere kontroll (bokstavelig talt) over flere av Janet Jacksons scener i hennes videoer to år senere. Hun ble da en av popmiljøets mest etterspurte navn og medvirket i kulissene til både musikkvideo, film og scene.
Fortjenesten brukte Abdul å planlegge en egen karriere, der hun brukte dagtid på settet – og kveldstid i studio, der hun selvfinansierte flere demoer. Det var ingen ulempe å ha gode forbindelser fra andre sider av bransjen, og i 1987 fikk hun kontrakt med Virgin.
Debutalbumet Forever Your Girl slo ikke umiddelbart til, men med single nummer tre – Straight Up – startet ting å røre på seg. Sakte føk låten opp Billboards hovedliste, og suksessen spredde seg deretter også til det europeiske markedet. Som med Janet Jacksons utgivelser, eksperimenterte Paula Abdul med en blanding av pop, r&b og urban stil som skulle bli kjent som new jack swing – eller swingbeat. Det ga musikken hennes et uttrykk som skilte seg ut på tampen av 80-tallet, der rytmene var synkoperte og inspirert av helt andre sjangre som rap og hip og hip.
Hun tok det imidlertid ikke så langt som Janet Jackson hadde gjort, og det var nok derfor at Abdul fikk adskillig bedre gjennomslag på det nokså kritthvite markedet i Norge. Som i USA gikk Straight Up til topps på Topp 10 også her.
Albumet solgte derimot ikke så veldig bra, men da Opposites Attract ble en stor hit i starten av 1990 – sverte nordmenn å gi Abdul nok noen fine listeplasseringer. Vi våget også å honorere hennes Rush Rush i 1991 med to små uker, en låt som var hennes første single fra oppfølgeralbumet Spellbound. Siden da hun ikke gjestet de norske listenene.
I USA var Abdul på denne tiden den superstjernen mange spådde hun skulle bli. Hennes seks første singler gikk alle til topp på Billboard. Noen av disse krysset også Atlanteren, men Paula Abdul var først og fremst et amerikansk navn med desidert størst suksess der.
Etter en kort pause vendte hun tilbake i 1995 med Head over Heels, som imidlertid ble en stor skuffelse sett mot hennes to første utgivelser. Abdul trakk seg deretter nokså brått tilbake fra artistkarrieren, og gikk tilbake til kulissene til en fortsatt stor karriere bak settene, denne gangen rettet stort sett mot film og teater.
Fra 2002 gjorde hun et slags comeback på TV-skjermene, som en populær og ærlig dommer i realities som Idol og X-Factor, der hun ble kjent som Simon Fowlers rake motsetning.
Et par nye låter ble heller labert mottatt på tampen av tiåret, men ved siden av flere runder bak dommerstolene i X-Factor- lot hun artistkarrieren stort sett hvile. Fra 2016 til 2020 hadde hun derimot flere runder med turnéer både på egen hånd og sammen med andre 90-tallshelter.
Paula Abdul forble til tross for den relativt korte popkarrieren et kjent og trofast navn for amerikanerne. I USA har hun stadig en høy stjerne, spesielt på innsiden av bransjen, og hun er vel et av ytterst få navn som forble et respektert navn på begge sider av kulissene.
PAULA ABDUL (f. 1962)
Straight Up
(Elliot Wolff)
1988 Virgin
Produsert av Elliot Wolff
Utgitt på albumet Forever You Girl