Det måtte en rundtur til på amerikanske radiostasjoner, før Roxette skulle få et solid gjennombrudd utenfor de svenske grensene. Og da The Look rullet ut gjennom både radiostasjoner og butikkhyller, var de allerede godt etablert hjemme i Sverige.
Roxette ble dannet noe tilfeldig i 1986, da Per Gessle (f. 1959) og Marie Fredriksson (1958-2019) ble ført sammen av plateselskapet med tanke på en duo som kanskje kunne slå til også internasjonalt. På denne tiden var det Freriksson som var den førende artisten av i disse to, der hun hadde slått gjennom to år tidligere midt mellom rock og visepop med albumet Helt Vind.
Gessle hadde etter bruddet med Gyllene Tider gitt ut soloalbum, også han på svensk, men langt unna de salgstallene gruppene hadde hatt noen år tidligere. Hans siste album hadde solgt så skuffende, at plateselskapet var inne på tanken å bryte kontrakten.
Roxettes første single var Neverending Love i juli 1986. Den ble umiddelbart en stor suksess i Sverige, etterfulgt av like fine salgstall for debutalbumet Pearls of Passion. Et par forsøk på å få spilletid og salgstall utenfor landegrensene, gikk derimot ikke så bra. Og retrospektivt er det kanskje ikke vanskelig å høre hvorfor, da de etter hvert velkjente Roxette-gitarene var helt borte fra låtene. Både sound og produksjon låt nokså anonymt og uten nødvendige hooks og refrenger som duoene skulle bli så kjente for senere.
Dette våget imidlertid Gessle å dra frem da oppfølgeren Look Sharp! ble lansert i oktober 1988. De to første singlene Dressed for Success og Listen to Your Heart ble begge store i Sverige, men igjen var man heller avventende utenfor de svenske grensene.
Det startet derimot å endre seg da den fjerde(!) singlen – og åpningssporet – The Look ble lansert i januar 1989. Den gikk «bare» til en nummer 6 på de svenske listene, men til unnskyldning for svenskene hadde man jo allerede hørt denne låten i to-tre måneder fra albumet.
Låten ble så fanget opp av en amerikansk utvekslingsstudent, som hjemme i Minneapolis fikk en lokal Top 40-stasjon, KDWB, til å sette inn låten på sine spillelister. Gjennom et godt kontaktnett, spredte radiospillingen av The Look seg snart til andre stasjoner – og den startet å klatre på Billboards Hot 100. Selv uten promotering og en egen kontrakt på det amerikanske markedet, entret låten Top 50 – og fortsatte å klatre på listene.
I mars og april spredte populariteten seg fra USA også til andre verdenshjørner, og The Look ble med ett en av vårens virkelig store låter. Den gikk omsider helt til topps på Billboard, og toppet fra april også i Norge der den beslagla førsteplassen i to måneder.
Singlene i forkant av The Look ble også etter hvert lansert, der Roxette maktet å gjøre noe aldri ABBA hadde prestert: Å gjenta en listetopper på det amerikanske markedet. Dette skjedde da Listen to Your Heart entret førsteplassen, fulgt av – kanskje litt overraskende -den noe mer anonyme Dangerous, som riktignok «bare» steilet som en nummer to.
Roxette høstet også forholdsvis gode kritikker for låtene, selv om man kanskje med rette påpekte at Look Sharp! som album egentlig var en litt variert utgivelse. Duoen høstet imidlertid skryt og oppmerksomhet for et lydbilde, der de våget å blande inn litt gitarer i et ellers nokså synth-preget lydbilde på radioene. Akkurat i 1989 var de nesten alene om akkurat det.
Med den litt overraskende suksessen, gikk det litt tid før Roxette kunne starte arbeidet på et tredjealbum. Da de fikk en forespørsel om å bidra til den kommende storfilmen Pretty Woman, hadde duoen ikke tid til å skrive en ny låt. Og de manglet også et passende spor fra albumskuffen.
Eller hadde de det?
En forsøksvis julelåt fra tampen av 1986 ble hentet frem, der den hadde gjort det helt greit i Sverige. Og fått bittelitt med oppmerksomhet også i Tyskland. Christmas for the Broken Hearted ble spikket litt på i både arrangement og tekst – og nå som It Must Have Been Love, fikk Roxette i 1990 en av sine aller største hits.
ROXETTE
The Look
(Per Gessle)
1988 EMI
Produsert av Clarence Öfwerman
Utgitt på albumet Look Sharp!