Cher – The Shoop Shoop Song

Det hadde gått nesten to tiår siden noen som helst nordboere hadde hørt en ørelyd fra Cher, da hun sommeren 1991 fikk en av årets virkelig store låter i oppdatert humør-retro og The Shoop Shoop Song.

Hennes forrige lille innsats på det norske markedet hadde vært ikke helt bortglemte Dark Lady i 1974, omtrent samtidig som hennes samarbeid med Sonny havarerte med forsider Statene over.

Lettere bortgjemt av platepublikum, satte hun seg i stedet en god karriere som TV-stjerne og Las Vegas-dronning, før hun fra 1983 bokstavelig talt entret helt andre kulisser og fikk både suksess og ros i en rekke Hollywood-filmer. Deriblant Forhekset av månen fra 1987, som omsider også fikk henne tilbake i søkelyset her hjemme.

På samme tid ble hun overtalt av mogulen David Geffen til å forsøke et comeback også som popartist, noe som resulterte i to-tre nokså typiske amerikanske poprock-utgivelser som solgte til både hvete og gull hjemme i USA. Og også hvert i Storbritannia.

Med Geffen – som både sjef og selskap – gjorde hun bokstavelig talt hvete om til gull, og fikk også hits som hadde strandet for andre artister. Ofte med låtskriverhjelp fra selve kremen av amerikanske navn på tampen av 80-tallet, som Diane Warren, Desmond Child, Michael Bolton og også Bon Jovi/Richie Sambora. Sistnevnte hun også hadde et kortvarig og veldig mediakjært forhold til.

The Shoop Shoop Song ble hennes første nummer 1 i Norge noensinne, hennes første single på de norske listene siden 1974. Og hun satte en rekord for listetoppere her til lands, da det var 25 år siden hennes første låt hadde entret Topp 10 ved første anledning: Sunny i 1966.

Selve låten hadde de færreste i Norge noe forhold til. Den hadde vært utgitt første gang av Merry Clanton i 1963 som It’s in His Kiss, uten noen større oppmerksomhet. Mange flere utgaver fulgte, før den i 1975 omsider maktet å bli en hit i en slags disco-versjon i Storbirtannia for Linda Lewis.

Det ble imidlertid Cher selv i samarbeid med produsent Peter Asher som virkelig knekket koden, da låten ble brukt i hennes 1990-film Mermaids. For en gangs skyld, og kanskje litt forståelig, faktisk markedsført med den tittelen også på norske kinoplakater.

Selve filmen ble nok mottatt bedre utenfor de norske grensene enn her hjemme, men den sørget i alle for at låten startet å surre og gå både på radioer og nymotens CD-spillere. Og gjennom sommeren kunne man slett ikke unngå å nynne med på «shoop shoop» hvor det enn måtte være.

I Norden og Europa ble låten en forsmak for Chers tredje comeback-album for Geffern, Love Hurts, der hun hjemme Statene ikke inkluderte suksessen på albumet som kom på markedet på sensommeren. Love Hurts ble der heller ikke like stor som de to forgjengerne, men solgte desto uendelig mye bedre hos britene og i Europa.

Etter dette valgte Cher å ta det adskillig roligere noen år, og blant annet takket hun nei til en rolle i den omdiskuterte, men også tidsviktige, Thelma & Louise. Etter å ha overkommet noen helseplager, vendte hun i 1995 tilbake til på lerret og musikk. Men utgivelsen It’s a Man’s World ble i Chers format nærmest en fiasko. Utenom hos britene, som hadde forelsket seg helt i Chers stayer-vilje og stemme.

Det var i 1998 at Cher nok en gang skulle slå tilbake, også denne gangen nokså uventet – og i et format langt fra gitarpopen ti år tidligere.

Believe skulle bli en av tiårets ikke bare mest populære låter, men også viktigste. Da den skulle sette en standard for musikken like til i dag.


CHER (f. 1947)

The Shoop Shoop Song (It’s in His Kiss)
(Rudy Clark)
1990 Geffen/Epic
Produsert av Peter Asher
Utgitt på soundtracket til Mermaids og senere på Love Hurts