The KLF var … Ja, hva var egentlig The KLF?
Forkortelsen ble hevdet å stå for Kopyright Liberation Front, og de mer eller mindre liberale bakmennene var musikerne og bransjemennene Jimmy Cauty og Bill Drummond. Begge tilsynelatende drit lei av være høflige marionetter i musikkbransjen.
Sammen skapte de i 1987 The JAMS – The Justified Ancients of Mu Mu – sterkt inspirert av Illuminati-bevegelsen. Det ble imidlertid bare sporadiske utgivelser under dette navnet, og andre dekknavn for prosjektet ble etter hvert Disco 2000, The Timelords – og omsider The KLF.
Holdningen til både musikkindustrien og utgivelsene, var å ikke ha noen holdning. Drummond og Cauty anskaffet seg en sampler, som ble utgangspunktet for i alle fall de første utgivelsene. Fra første tone utgitt på en egen etikett, da de store selskapene – kanskje forståelig nok – ikke ville ha noe som helst med duoen å gjøre.
De første singlene som The JAMS bar preg av å være nokså frekt sammensatt av allerede eksisterende utgivelser. Og her er det bare å følge godt med:
All You Need Is Love blandet sammen nettopp All You Need Is Love ⟶ med Samantha Fox’ Touch Me ⟶. Whitney Joins the JAMs mikset nettopp Whitney Houston ⟶ sammen med blant annet temaet fra (TV-serien) Mission Impossible. Og på deres første album kunne man finne The Queen and I – med solide og lånte strofer fra ABBAs Dancing Queen ⟶.
Slikt gikk selvfølgelig usett hen, og blant annet voldsomme protester fra ABBA-leiren førte til at albumet umiddelbart måtte trekkes tilbake. Men det skaffet The JAMS/KLF oppmerksomhet, spesielt i musikkpressen.
Det kommersielle gjennombruddet kom i 1988, da kanskje litt forståelig utgitt under The Timelords som prosjektnavn. Doctorin’ The Tardis gikk rett til topps på de britiske listene, og singlen gjestet så vidt også VGs Topp 10. Låten lente seg igjen på andre innspillinger, men noe mer kreativt og smakfullt mikset sammen denne gangen. Temaene som ble brukt stammet fra Sweets Block Buster ⟶, Gary Glitter ⟶ og temaet fra Doctor Who.
I 1989 startet Drummond og Cauty å eksperimentere med den gryende house-musikken, i første rekke på sine maksi-utgivelser. 3 a.m. Eternal var en av låtene som ble unnfanget i denne tiden, og denne var bare en av flere som KLF remikset og utga flere versjoner av. Noen av disse nokså ugjenkjennelige.
Først da låten fremstod i en slags «stadion-house» versjon, startet låten å få oppmerksomhet. I februar gikk den helt til topps på de britiske listene, og den bet også fra seg i Norge – selv om den aldri kom høyere enn en 5. plass.
Med sin energiske og på samme tid nokså hardtslående utgave av house, skilte KLF seg nokså kraftig ut på markedet. Og visuelt fremstod de nokså særegne, med et gjentakende tema om å reise til det mytiske Mu Mu-landet.
I motsetning til tidligere utgivelser, var også singlen originalskrevet av Drummond og Cauty.
KLF fulgte fint opp noen måneder senere med Last Train to Trancentral, og utga på samme tid det eneste albumet under KLF-navnet: The White Room. En tenkt film under samme navn, ble derimot skrapet.
På høsten ble det noe roligere fra KLF som prosjekt. Men helt på tampen av året kom duoen på markedet med en ny versjon av låten Justified and Ancient. Denne gangen med country-dronningen Tammy Wynette på vokal. En låt som skulle bli deres største på de norske listene.
THE KLF
3 a.m. Eternal (Live at the S.S.L.)
(Bill Drummond/JImmy Cauty)
1991 KLF
Produsert av Bill Drummond og JImmy Cauty
Utgitt på albumet The White Room