Keep the Faith var noe av en kursendring for Bon Jovi, som etter en pause slo tilbake med et lydbilde nokså langt fra forgjengerne.
I 1988 hadde bandet gitt ut New Jersey. Et noe bombastisk album som vel plasserte Bon Jovi i puddelrocken og glam-metalen en gang for alle. Utgivelsen kom allikevel med hele fem topp 10-singler på Billboard, der litt underlig nok ingen tok seg inn på de norske listene.
I kjølvannet av både album og turnéen i etterkant, tok deretter bandet seg en pause. Ikke bare grunnet fem års sammenhengende musikalsk arbeid, men også med litt ulmende småkonflikter bandmedlemmene i mellom.
Jon Bon Jovi ⟶ og Richie Sambora ga ut respektive soloutgivelser, mens de tre andre syslet med andre sideprosjekter. Bandet sparket også manager Doc McGhee, og Jon Bon Jovi selv tok en enda tydeligere lederrolle i gruppen.
I starten av 1992, hadde allerede Nirvana og Seattle allerede rukket å sette preg på den amerikanske musikkindustrien. Bon Jovi hadde allikevel ingen intensjoner å hive seg på denne bølgen, men en rekke nye låter fra Jon Bon Jovi var allikevel som skapt for å tenke nytt.
Bandet ønsket å beholde både melodier og trøkk fra forgjengerne, men strippet ned effekter og produksjon til et adskillig mer røffere uttrykk. Kvintetten klippet også bort puddelkrøllene, og selv bandlogoen ble modifisert.
Det var et vågalt skritt, men åtte millioner solgte album – viste at noen ganger lønnet det seg å ta noen sjanser.
Mottakelsen hjemme i USA var riktignok noen skritt unna de to forgjengerne i salgstall, men utgivelsen ble desto mer populær i Europa.
Låten Keep the Faith ble utgitt om første single i oktober 1992. Den ble da omtalt både som vågal, men også som en utgivelse det luktet alt annet enn «hit» av. Produsent var Bob Rock, som nettopp hadde vært med på en lignende transformasjon med Metallica ⟶ .
I Norge ble låten Bon Jovis til da største låt på VGs singleliste, og den ble en av høstens store sanger med fem uker på førsteplass. Låten har overlevd på bandets turnéer like til i dag, og regnes i dag som en av Bon Jovis største utgivelser.
Spesielt i USA hevder mange musikkskribenter at Keep the Faith kanskje er blant et av rockens beste eksempler på hvordan ivareta et eget særpreg, men samtidig utvikle den til den noe eget. Selv om låten den gang ble mer populær på vår side av Atlanteren, har den i dag større anseelse hos amerikanerne. Og i likhet med etterfølgeren These Days, hevder mange at låten trolig ville figurert enda bedre i troverdighet om den ikke hadde kommet fra nettopp Bon Jovi.
De to kommende singlene ble også store, der både Bed of Roses og In These Arms faktisk gjorde det bedre hjemme på de amerikanske listene. Og som albumets femte og siste single, ble den modige Dry County sluppet. Ennå i dag en unik låt i Bon Jovi-katalogen, som med sine nesten ti minutter stadig får hederlige omtaler av musikkskribentene.
Bon Jovi tok seg ingen pause i etterkant av Keep the Faith, men gikk i stedet nokså raskt tilbake til studio. Innspillingen av den kommende These Days dro allikevel ut, og i stedet hev man ut en samling av karrieren så langt i samlealbumet Cross Road i 1994.
Den inneholdt to helt nye låter der den ene viste at Bon Jovi var et navn å regne med også på 90-tallet. Always skulle bli en av bandets største låter noensinne.
BON JOVI
Keep the Faith
(Jon Bon Jovi/Richie Sambora/Desmond Child)
1992 Mercury
Produsert av Bob Rock
Utgitt på albumet Keep the Faith