Det skulle gå over tre tiår før vi fikk en listetopper fra vårt granneland i sør. Aarhus-baserte Michael Learns To Rock skulle endelig sørge for det, med en av 1992s mest populære låter i The Actor.
Danskenes fravær på norske lister og blant våre lyttevaner, skyldes definitivt ikke fravær av danskebåt og stemmer fra sør. Joda, vi hadde Kim Larsen ⟶ , men han var til og med populær i Sverige. Og slikt var frem til 90-tallet et særdeles sjeldent tilfelle.
Larsen hadde i 1978 hatt en solid singlehit i Norge, på engelsk, med This Is My Life. Og foran det? Da må vi nesten tilbake til 1963 og danskenes første Eurovision-seier med ekteparet Ingmanns og Dansevise.
Og nettopp Eurovision og DR – det vil si danskenes «NRK» – må nok ta en skyld for fraværet av mangelen fra danske toner, slik svenskene i flere bølger påvirket norske platekjøpere. DR var I lang tid enda mer restriktive til pop og rock og nye toner, enn hva NRK i sin tid var. Og på flere måter frontet man ikke slik «ukunsterisk» vrøvl i et godt tiår.
Fra 1967 og et tiår fremover var dansk pop stort sett fraværende på landets fremste TV- og radiokanaler. Og for å dra en parallell: Danmark deltok faktisk ikke i en konkurranse som Eurovision i et snes år i samme periode.
Kim Larsen var derfor rebellene inne i dette lett absurde sirkuset. Rockeren som talte alt midt i mot, og ha fikk gjennom 80-tallet følge av den uhyre populære Tommy Sebach. Et slags dansk svar på Jahn Teigen som talte DR midt i mot og brukte TV-skjermene for hva den var verdt. Og begge disse navnene var på sitt vis med å bane veien for et navn som Michael Learns To Rock.
MLTR var opprinnelig en kvartett, med låtskriver og vokalist Jascha Richter (f. 1963) som bærende bjelke. Med seg fikk han Mikkel Lentz og Kåre Wanscher – som fortsatt er i bandet i dag. Og Søren Madsen som ga seg i 2000.
Gruppen kom sammen i 1988 og fikk kontrakt med hjemlige Medley allerede året etter. Allikevel brukte kvartetten god tid før noen låter ble utgitt, og dere første singler ble heller labert mottatt av både publikum og presse.
Selv om DR og dansk musikkpresse hadde mildnet betraktelig opp gjennom årene, satt tidligere tiders skepsis mot kommersielle og melodivennlige navn ennå igjen i kulissene. Her kom et nytt navn som i seg selv var både stuerene og uten andre undertoner enn å være melodiøse og kommersielle. Det gikk jo ikke an!
MLTR ble nesten fra første stund et yndet slakteri blant kritikerne – men en stor publikumsfavoritt og etter hvert et av danskenes bestselgende navn noensinne. Men det brydde ikke Jascha Richter og MLTR seg om. De eksperimenterte gjerne med loops og sekvensere, selv om de fremstod som et band. Deres fokus var på melodiene, ikke å være nyskapende.
På sitt vis tok de den danske og kanskje enkle melodiøse melodifokuserte tradisjonen et steg videre, og kombinerte den med «band», men også med 90-tallets gryende lydbilder.
The Actor var den tredje singlen fra kvartettens debutalbum ved samme navn som bandet. Den ble en såkalt «sleeper», en låt som slett ikke ble lagt merke til fra første gjennomhøring. Men både i Norge og i Danmark – og faktisk også hos svenskene- startet den sakte å få mer og mer spilletid både på radio og på klubber.
Gjennom forsommeren 1992 for den faktisk inn og ut av VGs Topp 10 flere ganger, før den startet å klatret for alvor midt i fellesferien. Først på tampen av høysommeren nådde den helt til topps, og låten ble årets mest seiglivede utgivelse med hele 20 uker inne på listene.
Og i 1992 var dette oppsiktsvekkende, da en god hitlåt kanskje nådde 12-13 uker på sitt beste.
På sensommeren ’92 klnedanset «alle til The Actor.
Michael Learns To Rock fikk i Norge aldri noen lignede låter siden, men de ble – og er – fremdeles blant danskenes virkelig toppnavn. En låt som Someday (1996) fikk adskillig spilletid også i Norge, og flere av utgivelsen fra kvartetten snek seg inn på våre lister helt frem til 2002.
I Danmark solgte utgivelsene både til gull og platina frem til midten av 2000-tallet, mens bandet i sørøst-Asia nærmest ble superstjerner. MLTR ble et noe unikt eksempel på at man kunne selge millioner av låter og album uten noensinne å nå inn på de største musikkmarkedene.
Etter deres utgivelse, Eternity, i 2008, har det kanskje gått noe tråere for den nåværende trioen. Men de har forblitt et populært live-band både hjemme i Danmark og de sørøstlige delene av Asia.
The Actor har blitt kanskje et noe glemt kapittel i norsk listehistorie. Men den var en av 1992’s virkelig store låter, og var også et sjeldent eksempel der en låt ble populær på norske lister – før et navn slo virkelig gjennom utenfor våre grenser.
MICHAEL LEARNS TO ROCK
The Actor
(Jascha Richter)
1991 Medley
Produsert av Oli Poulsen og Jascha Richter
Utgitt på albumet Michael Learns To Rock