Rednex – Cotton Eye Joe

Ryktene om en noe absurd kvartett fra en bortgjemt farm i Sørstatene, hadde allerede svirret rundt en stund da Rednex inntok listene.

Det hevdes til og med at et par journalister gikk på limpinnen, før man oppdaget at Mary Joe, Bobby Sue, Billy Ray og Ken Tacky(…) selvfølgelig ikke het det.

Bak både gruppe og navn skjulte det seg en ekte svensk kvartett med navnene Annika Ljungberg, Kent Olander, Jonas Nilsson og Ander Arstrand. Femtemann var egentlig Mup (Ranis Edenberg(, men han forsvant ved laseringen rett ut låvedøren til fordel BB Stiff (Urban Landgren).

Gruppenavnet Rednex var en omskriving av «redneck», en opprinnelig nedsettende betegnelse på fattige gårdsbrukere i det sørlige USA. Og bak prosjektet stod de tre produsentene og låtskriverne Janne Ericsson, Örjan «Öban» Öberg, og Patrick Edenberg.

Disse tre var i likhet med Rednex nokså ukjente også for det svenske publikumet, men Öberg og Edenberg hadde et par år tidligere vært involvert i låter for svenske Johanna Lundström.

Rednex skulle også bli en viktig brikke for karrieren til den kommende storprodusenten Max Martin.

Deres første single var en noe hyperaktiv og absurd versjon av den tradisjonelle Cotton-Eyed Joe, en sang som trolig allerede var kjent under den amerikanske borgerkrigen. I Rednex’ tapning fremstod den som en slags hillbilly-techno, en ordentlig låve-dance i høyt tempo. Og flørten mellom det tradisjonelle og moderne, slo umiddelbart an.

Låten toppet i et titalls land, ble en av 1994s aller største hits. Og i Norge ble den liggende på topp i ubegripelige tretten uker, fra oktober og utpå nyåret ’95. Et halvt år ble det inne på daværende Topp 10.

Singlen førte også en solid splittelse i kritikerleiren, som ikke visst helt hva de skulle tro. Men allerede fra første tone, ble spesielt Mary Joes … Unnskyld, Annika LJungbers stemme ihørig lagt merke til.

Nå hadde musikkbransjen gjentatte ganger vist å være fullstendig nådeløs mot navn og prosjekter som ofte slo gjennom med gjenkjennelige og noe uvanlige låter. Og alt lå liksom til rekke for at Rednex skulle bli en solid døgnflue. Men svenskene visste hvordan og hva de gjorde.

Like foran nyåret kom den liktlydende Old Pop in an Oak, en låt som ikke akkurat stanset låvefestene.


REDNEX

Cotton Eye Joe
(Jan Ericsson/Oban/Pat Reiniz)
1994 Jive/Zomba
Produsert av Pat Reiniz
Utgitt på albumet Sex & Violins