1995


1995 ble preget av nokså store omveltninger innen den norske musikkbransjen, som på sikt har gitt ringvirkninger like til i dag.

I februar ble det gjort omfattende endringer innen registering og rapportering over hva som ble solgt av singler og album i landet, og resultatet ble at VGs offisielle lister ble utvidet til en Topp 20- liste for singler – og en Topp 40 for album.

I tillegg ble antall rapporterende utsalgssteder til listene økt betydelig, og ikke minst ble NRK – og NRK Petre/P3 – en viktig aktør ukentlig å formidle listene ut til alle. Det var også dette året VG-listas årlige Topp 20 som turné ble skapt.

CD-salget hadde i 1995 for lengst eksplodert, og på knapt fire-fem år var både LP-er og kassetter for mange allerede et minne om 80-tallet. Formatet hadde også skapt himmelhøye salgstall for singler og enkeltlåter, som nå til tider solgte vel så mye som albumer.

Musikalsk var 1995 på alle måter en ren rundkjøring av stilarter, der tallet av etablerte navn måtte gi tapt for nye og freskere artister og grupper. Flere av disse nye skulle ikke bare prege året, men også gi lyd fra seg i lang tid.

I ettertid kan man gjerne dele trendene fra 1995 i tre. Fra Storbritannia fikk vi to store bølger, en fra britpopen med navn som Oasis og Blur. Og en med boybands med Take That i førersetet.

Grungen ble erstattet av en slags underfundig nypunk-bølge, der navn som Offsrping og Green Day fikk sine gjennombrudd. Og fra det amerikanske kontinentet kom en strøm av syngedamer – og grupper – som til dels vekslet på r&b-innflytelser og heller voksne ballader. For 1995 var henholdsvis TLC og Celine Dion de største navnene blant disse.

1995 var også det første virkelige året der USAs Billboard-lister virkelig skilte lag fra ikke bare hva i Norge falt i smak i smak for, men også Europa for øvrig. Urban rapp, country og artikulerende stemmer smittet ikke over Atlanteren slik som tidligere.

På samme måte som man så både på 60- og 70-tallet, ble både låter og navn en ren inngangsport for senere populærmusikk i årene som skulle komme. 80-årene var slikt et lite unntak.

1995 var også det første virkelige låt-året. Aldri før hadde man sett en slik forskjell fra godtselgende singler til hva det norske publikumet kjøpte av album. Der ble riktignok Celine Dion årets mestselgende, men vi fant også navn som Di Derre, Herbert von Karajan (hvem?) – gode, gamle Creedence , og Arve Tellefsen!


TOPP 20 1995
Basert på plasseringer gjennom hele året. Kun beregnet fra topp 10.
Antall topp 10-låter: 69.