Blur – Country House

Kvartetten ble vel for britiske til å nå de virkelig store massene utenfor det britiske imperiet, men Country House skulle slå an tonen selv i Norge.

Til tross for å være basert i London, startet Blur forsiktig i 1988 med klare referanser fra den såkalte Manchester-scenen. Eller Madchester, som dette ble kalt. En noe forunderlig blanding av indie-pop med elektroniske referanser, som Blur utvidet med 60-tallets klingende gitarer.

Bandet hadde sitt utspring i Damon Albarns (f. 1968) gruppe Circus, som raskt ble døpt om til Seymour da bassist Alex James ble medlem. De ble raskt en ren ren kvartett med gitarist Graham Coxon og trommis Dave Rowntree.

I Storbritannia fikk de et gjennombrudd med låten There’s No Other Way i 1991, der albumet Leisure også solgte bra. Deretter ble oppfølgeren Modern Life is Rubbish fra 1993 vel nettopp det, og maktet ikke helt å følge opp verken låt- eller salgsmessig.

Denne fikk derimot nesten overveldende mottakelse i den britiske musikkpressen, der Blur hadde gjort en omveltning i musikkstilen med et adskillig mer gitarorientert lydbilde. I ettertid ble albumet førende for den nye bølgen av britpopen, en utvikling bandet fulgte opp med sitt egentlige gjennombrudd med Parklife året etter.

Låten Girls & Boys maktet også å fange oppmerksomheten også utenfor de britiske øyene, og ble faktisk Blurs eneste listeplassering av betydning på det amerikanske markedet.

Allerede året var Blur klare med sitt fjerde album, The Great Escape, deres tredje utgivelse i rekken av utgivelser som ble førende innen britpop-bølgen. Dette var et album Albarn senere ikke var veldig begeistret for, men utgivelsen skulle bli bandet mest solgte. Og ble også populære i Norge.

Country House var første single fra utgivelsen, og denne svært London-britiske låten – ble og forble gruppens høydepunkt kommersielt. Ikke utenkelig hjulpet frem av en noe hysterisk og like britisk musikkvideo. Det vil si, London og London … Det var vel egentlig kun Albarn som opprinnelig fra verdensbyen. De tre andre kom alle tilstrømmende fra andre byer i det sørlige Enland.

I Norge nådde låten en sjetteplass, et av få land Blur utenfor Storbritannia der utgivelsen fikk stor suksess. Men i hjemlandet ble den diger og nådde toppen av listene i august 1995. Og låten fikk usedvanlig god hjelp av pressen.

Fra nordvest i England kom på samme tid Manchester-baserte Oasis stormende, og gjennom sommeren og høsten var det duket for et virkelig britpop-slag som førte til spaltemetere av oppslag ikke bare om rivaliseringen mellom de to bandene. Men ikke minst om tilhengerne. Nåde den som våget å ha en elsk for begge gruppene!

Medieoppslagene ble såpass store, at man nesten fikk et inntrykk av en musikalsk borgerkrig mellom vest- og østkysten av den engelske delen av nasjonen. Det var neppe tilfeldig at Country House utgivelse ble fremskyndet til samme dato som Oasis allerede noe sagnomsuste Roll with It, og Blur vant dette slaget ved å selge ut Oasis single og plassere seg på topp av britenes ukentlige liste. Plasseringen over sine konkurrenter.

Nå skulle Oasis raskt overgå Blur som gruppe, i alle fall kommersielt. Men det var Blurs eget valg, da kvartetten fra neste utgivelse – Blur (1997) – startet å eksperimentere med adskillig mer elektroniske lydvegger. De forble både på denne og neste skritt 13 (1999) kritikernes favoritter, og maktet også å komme med solid enkeltlåter. Som Tender (1999), som maktet å bli Blurs andre singlehit på de norske listene.

Fra 2003 forsvant derimot noe av oppmerksomheten, og utgivelsen Think Tank ble vel kanskje for spesiell for de fleste. Gitarist Coxon sa takk for seg, og Blur ga seg vel egentlig som gruppe. Flere av medlemmene var da allerede opptatt med egne prosjekter, der Albarn frontet prosjektet Gorillaz – som også skulle få oppmerksomhet i Norge.

Blur var samlet flere ganger i årene som kom, men aldri på permanent basis. Først i 2015 kom bandet med et nytt album, The Magic Whip, som fikk bandet tilbake på listene. Og også inn på vår Topp 40. Men gjenforeningen holdt ikke lenge, før Blur på tampen av 2022 annonserte flere konserter sommeren 2023. Med en opptreden Wembley som et kommende høydepunkt.

Blur var nok for britiske og eksperimentelle i stilen til å virkelig endevende det største publikumet, og deres engelske aksent hindret dem nok fra et gjennombrudd i USA. Men de beholdt en stor kjerne av tilhengere spesielt på det briske markedet, og i hjemlandet er de definitivt et 90-tallets aller største navn.


BLUR

Country House
(Blur)
1995 Food/Parlaphone
Produsert av Stephen Street
Utgitt på albumet The Great Escape