Med Take That startet den egentlige boyband-bølgen, og det med en låt som slett ikke var typisk for de første guttegruppene.
Ved inngangen til 90-tallet hadde New Kids On The Block ⟶ pyntet opp både lister og tenåringsrom, med et nokså produsert og amerikansk uttrykk som gjorde at gruppen aldri fanget oppmerksomheten til de godt voksne lytterne.
Det ble Take That som skulle utfordre dette nokså klare skillet mellom tenåringspop og «voksen radio», men slett ikke innledningsvis.
Det var nettopp NKOTB som var forbildet, da den Manchester-baserte manageren Nigel Martin-Smith ønsket å skape en britisk variant av det amerikanske fenomenet. Han samlet sammen fem unggutter i slutten av tenårene, og Take That ble satt sammen som gruppe i 1990.
Robbie Williams var da yngst med sine 16, Mark Owen 18, Gary Barlow og Jason Orange var begge 19 – mens DJen Howard Donald var den eneste over tjue med sine 21 år.
Debuten Take That & Party fra 1992 var klart myntet på sine amerikanske forbilder og ble slett ingen umiddelbar suksess. Guttenes første singler solgte heller også labert, men så tok det av med låten It Only Takes a Minute sent på våren 1992.
Derfra gikk det helt over styr hos britene, som raskt ga Take That superstjernestatus. Åtte av guttenes singler fra 1992 til 1996 gikk til topps, hvorav bare låten Love Ain’t Here Anymore (nr. 3/1994) skulle sørge for at en uavbrutt rekke av ni strake låter på topps ble brutt.
Irene hev seg raskt på av land som omfavnet Take That, men først med deres tredje listetopper hos britene – Babe – startet også resten av Europa virkelig å henge seg på fenomenet.
I Norge hadde Take That de første årene bare en begrenset suksess utenom soveromsveggene. Låter som først Pray (8/1993) og nettopp Babe (10/1994) skrapte bare så vidt innom de norske listene. Men det var før Back for Good.
Det var i 1995 at Gary Barlow tok kontroll over det aller meste av både låtskriving og produksjon i gruppen, da management og plateselskap presset på for å urbanisere stilen til gruppen. Det var i utgangspunktet en god tanke, da satsingen i USA slett ikke hadde gitt de store resultatene.
Barlow ønsket imidlertid å fokusere på låter rettet mot lyttere også utenfor det etablerte tenårings-markedet, og han fikk viljen sin. Med Back for Good slo både han og Take That tilbake mot plateselskapets press, og låten ble deres største hit i USA. Og egentlig i det meste var verden, også i Norge der den nådde helt til topps en enslig uke i juni 1995.
Utgivelsen kom som en overraskelse både på presse og publikum, da popballaden stod nokså fjernt fra gruppens tidligere utgivelser. Plutselig ble Take That spilt vel så mye på voksne radiokanaler, som på ungdomsklubbene – og låten markerte også Gary Barlows gjennombrudd som låtskriver
Back for Good kan gjerne sies å være låten som endret hele boyband-bransjen, fra å være et typisk tenåringsfenomen – til å bli allemannseie. I alle fall på radioene.
For Take That ble utgivelsen selve høydepunktet av karrieren, der også albumet Nobody Else ble godt mottatt. Men allerede under promotering av albumet trakk Robbie Williams seg fra gruppen, og med et samlealbum på vårparten 1996 – annonserte de fire resterende medlemmene at Take That var historie.
Ti år senere skulle imidlertid gruppen finne sammen igjen, sporadisk også med Williams om bord. Britene viste da at man slett ikke hadde glemt dem, og rekke av nummer 1-låter ble til tolv. Med These Days (2014) som den (foreløpig) siste.
Størst suksess hadde Take That i 2010, med den godt mottatte låten The Flood som nådde topp 10 i en rekke land – og ble deres største siden 1995.
Norge forble ett av landene hvor gruppen sjeldent hevdet seg høyt, om i det hele tatt, på listene. Og slikt var norske vaner et unntak fra store deler av det resterende Europa. Man skal ikke lengre enn til våre naboer i både Sverige, og spesielt Danmark, hvor Take That hadde og har en adskillig sterkere posisjon.
Take Thats foreløpig siste album, Wonderland, ble utgitt i 2017. Og i dag er gruppen egentlig kun en trio bestående av Gary Barlow, Mark Owen og Howard Donald.
TAKE THAT
Back for Good
(Gary Barlow)
1995 BMG Arista
Produsert av Chris Porter og Gary Barlow
Utgitt på albumet Nobody Else