
Babylon Zoo ble frontet av den noe eksentriske Jas Mann, som gikk hardt ut i mediene og hevdet de skulle bli 90-tallets Beatles. Noe de definitivt ikke ble.
I grunnen ble de ikke noe som helst, for Spaceman ble Babylon Zoos eneste hit. Og Jas Mann (f. 1971) gjorde seg både bemerket og enkelt og greit upopulær i mediene – med sin noe selvskrytende fremstilling.
Babylon Zoo var opprinnelig et band, som endte opp i en underlig krysning mellom 70-tallets glamrock og en slags science fiction-utgave av grungen. Mann hadde tidligere vært medlem av The Sandkings, en britisk gruppe som aldri fikk noe større gjennombrudd.
Spaceman skulle bli Manns første single med sin nye gruppe, og de rakk å bli signert av Warner – som derimot droppet både låt og band nokså raskt. Imidlertid overlevde en demo-versjon av innspillingen, som ble fanget av klesgiganten Levi’s. Som alltid var på jakt etter låter som kunne promotere nye jeans-modeller.
Låten ble raskt remikset og utgitt på nytt, denne gangen på EMI. Og denne gangen med det gjenkjennelige åpningsriffet med Manns vokal på høyt tempo. Det var også dette klippet som ble brukt i årets Levi’s reklame, og som den sjette reklamelåten på kort tid fra selskapet – raste Spaceman til topps på de britiske listene.
Suksessen spredte seg raskt til de fleste hjørner av Europa, og Spaceman ble en av vinterens virkelig store låter. Også i Norge gikk den rett til topps, hvor den lå som nummer 1 i hele sju uker. Men forunderlig(?) nok raste den deretter ut av listene etter bare tolv.
Det påfølgende albumet The Boy with the X-Ray Eyes fikk ikke akkurat kritikerne til å gå av hengslende, og solgte påfølgende skuffende. Det skranglede glam-grungen var nok ikke hva publikum forventet etter Spaceman, og kun åpningssporet Animal Army kom i nærheten av noen respektable listeplasseringer.
Det hjalp heller ikke på at Mann og bandets live-opptredener ikke alltid fremstod like pålitelig.
Neste forsøk, albumet King Kong Groover, ble i 1999 vel egentlig en oppriktig fiasko. Og Mann la Babylon Zoo på hattehyllen året etter.
Han flyttet senere til India, forsøkte seg innen filmindustrien -og lovet lenge et comeback med Babylon Zoo som aldri ble noe av.
Babylon Zoo hadde allikevel i 1996 den raskest selgende singlen i britisk listehistorie, og de stod tross alt for musikken til en av de mer originale reklamevideoene fra Levi’s:
BABYLON ZOO
Spaceman
(Jas Mann)
1996 EMI
Produsert av Jas Mann og Steve Power
Utgitt på albumet The Boy with the X-Ray Eyes



