Aqua – Barbie Girl

Hva mange mener er selve essensen av 90-tallet, ble egentlig født på en danskebåt i 1993. Og i kjølvannet av Barbie Girl, tilsa vel det meste at Aqua skulle fremstå som noen solide døgnfluer. Men slik det gikk det jo helt ikke.

Aqua ble satt sammen i kjølvannet av Joyspeed. En ren og veldig dansk DJ- og produksjonsduo av Claus Norreen og Sören Raste, som fra 1989 samarbeidet tett. Tredjemann – René Dif – deltok nesten fra første stund som vokalist på flere innspillinger.

Samarbeidet kom adskillig lengre og fastere i gang gjennom musikken til den danske barnefilmen Frække Frida og de frygtløse spioner fra 1993, som sørget for at Dif ble en fast stemme for det ennå daværende Joyspeed.

Aqua ble først til da Dif noe tilfeldig oppdaget Tønsberg-jenta Lene Nystrøm på danskeferjen mellom Larvik og Fredrikshavn. Og i 1994 fikk de – stadig som Joyspeed – utgitt den noe frenetiske Itzy Bitzy Spider på det lille svenske selskapet XM.

Ble denne noe suksess? På ingen måte. Men kvartetten ga slett ikke opp. Og i stedet for moderere seg inn på markedet, valgte Aqua i stedet å finspisse vokalene til Dif og Nystrøm. Noe som ga Aqua særpreg, og slett helt ulikt hva man hadde hørt fra Boney M. ⟶ i deres glansdager.

Eurodancen hadde gjennom de to siste årene av 90-tallet beveget seg ytterligere, og med mer og mer inspirasjon – spesielt i det rytmiske – fra rave-musikken. Det var disse impulsene Aqua blandet sammen med nesten banale enkle melodier, og svært så hektende og gjenkjennelige tekstlinjer.

Det var i 1997 nesten dømt til å bli både en og to innertiere.

Aquas andre single, og deres første låt under deres nye navn, var Roses Are Red utgitt i september 1996. Den ble raskt en ren farsott, om ikke landeplage, hjemme i Danmark. Og i løpet av våren 1997 spredte låten seg også til de Sverige og Norge. Og hos oss ble den av årets større hits, mange måneder foran Barbie Girl.

Men det ble sistnevnte som virkelig presenterte Aqua verden over, og gjorde nesten både navn og låt til et symbol for de senere årene av 90-tallet. Aqua viste seg også å utnytte tyggegummi-strategien til fulle visuelt, om det så gjaldt både i levende og live og via musikkvideoen. Og få låter- og musikkvideoer – har vel blitt så parodiert, både på godt og vondt, i ettertid som Barbie Girl.

Låten vekket selvfølgelig også harme i selve Barbie-konsernet. Tenk å fremstille deres fremste pin-up – og Ken – på denne måten! Saken endte selvfølgelig både i en og tre retterganger, men i 2002 satte en amerikansk domstol foten ned. Og stemplet låt og video som en helt lovlig parodi. Og partene fikk tydelig beskjed om å «roe seg ned».

Barbie Girl ble en enorm suksess verden over, også i USA, og i motsetning til en rekke andre dance-låter fra samme periode- har låten på en underfundig måte klart å overleve tiårene. Singlen solgte i overkant av seks millioner, med et par millioner til i ettertid. Og i etterkant kan man kanskje se noe undrende inn på de norske listene, der den absolutt ikke fungerer over 1997s aller mest populære låter.

Her oppnådde den «bare» to uker på topp midt på sommeren – men lå heller ikke all verdens uker inne på topp 10.

Albumet Aquarium gikk derimot helt til topps, en utgivelse som også inneholdt forgjengeren Roses Are Red. Men den inneholdt også flere andre spor som skulle bli større eller mindre hits i en rekke land, blant annet My Oh My (som egentlig var forløperen til Barbie)- og ikke minst Doctor Jones. Der sistnevnte skulle blie Aquas virkelige svar på at de ikke var noen døgnfluer, da denne inntog også norske lister på vårparten 1998.

Få låter har som Barbie Girl blitt gjennom- og overanalysert i ettertid av låtene fra 1997. For mange var – og er – låten selve lyden av 1997, og den skapte unektelig en hel liten bølge av lettvektere av poplåter i dance-format resten av tiåret.

Ikke alle like heldige. Og svært få, om noen, i nærheten av Barbie Girl i popularitet.


AQUA

Barbie GIrl
(Aqua)
1997 Universal
Produsert av Johnny Jam, Delgado, Søren Rasted og Claus Norreen
Utgitt på albumet Aquarium