Elton John hadde gjennom 90-tallet revitalisert karrieren, etter et solid comeback ved inngangen til tiåret. Musikken til Løvenes Konge hadde også introdusert ham for en helt ny generasjon.
Nå hadde jo Elton aldri være borte, men sant som sies hadde produksjonen gjennom 80-årene vel vært noe variabel. Som det som fint heter.
90-tallet tok ham tilbake til toppen av listene, og igjen leverte han nye låter som skulle overleve tiårene som kom. Ikke minst et par svært så hørbare strofer fra nevnte Løvens Konge.
Forventningene til hans album – The Big Picture – annonsert til slipp i september 1997, var derfor store. Første single, Something About the Way You Look Tonight var en typisk John-ballade med sine sedvanlige pianotoner, men også med et lett gospelsnitt i koringen.
Umiddelbart ble låten bare en moderat hit, til tross for solid radiospilling. Men singlen ble heller aldri virkelig promotert. I ettertid må man bare undre seg over hvorfor den i det hele tatt ble utgitt, men trolig rakk ikke plateselskapet å stanse verken opptrykking eller utsendelse av låten til butikkene.
Singlen ble sendt ut en liten uke før England mistet sin prinsesse Diana i Pont de l’Alma-ulykken i Paris. Elton John var en av hennes nære venner, og hva var da mer naturlig enn å takke ja til en forespørsel om å bidra musikalsk til bisettelsen?
I kondolanseboken lagt ut i St. James Palace noterte man seg at flere innskrivinger siterte linjer fra Candle in the Wind. Historien sier deretter at Elton kontaktet sin faste tekstforfatter Bernie Taupin for å skrive en lignende tekst, men en sprakende telefonlinje sørget i stedet for at Taupin kom opp med en omarbeidet versjon av selve Candle in the Wind.
Engelsk Wiki peker derimot til biografien Me fra 2019, der John tolkes dit en oppdatering av 1974-låten var tanken bak fra første stund. Her tar nok Wikipedia feil, og det er ikke hva John forteller i (lyd)boken.
Bare fem dager etter utgivelsen av den originale singlen, ble Something About the Way You Look Tonight sluppet på ny. Denne gangen som en såkalt dobbelt A-side sammen med Candle in the Wind 1997. Det vil si at ingen av låtene ble promotert gjennom «store bokstaver».
Det ble allikevel denne utgaven som helt forståelig, men i prinsippet noe feilaktig, ble titulert kun som Candle in the Wind 1997. Og satte salgsrekorder.
Salgstallene stanset etter hvert på rundt 33 millioner. Et enormt tall for en single, og den mest solgte låten noensinne i moderne tid. Slik er det begrepet Guinness har listet den opp som i sine rekordbøker, men som de påpeker: Mye tyder på Bill Crosbys White Christmas har solgt lang mer, men på hans tid hadde man ikke eksakte målinger av salgstall.
Elton John selv fremførte bare denne utgaven av Candle in the Wind en eneste gang, ved bisettelsen av prinsesse Diana. Siden har han holdt seg til den originale versjonen. Låten var også i mange år utilgjengelig på strømmetjenestene, men ble for noen år siden nesten stille sluppet også på disse tjenestene.
I ettertid kan det synes som om publikum var enig med Johns beslutning om å la versjonen hvile i fred sammen med Lady Di. For i vår tid er det Something About the Way You Look Tonight som har overlevd de siste tjue årene, og er ennå en låt man ofte kan høre på radiokanalene.
Låten kan i dag gjerne sees på som den siste av Elton Johns virkelig store låter, og den endte vel egentlige Johns periode som en stadig snekker av både pop- og balladeklassikere helt siden starten av 70-tallet.
Men Elton Johns karriere var definitivt ikke over. Det var bare ikke mulig. Over tusenårsskiftet leverte han Songs from the West Coast til usedvanlig fine kritikker, der pianoet var mer fremsendende enn på lenge. Låten I Want Love ble også godt mottatt, selv om den ikke nådde helt opp på listene.
Deretter falt han for fristelsen til å vende tilbake til mer rene album-utgivelser, ikke så ulike hans store album på 70-tallet. Trolig under sterk oppfordring fra Taupin – som slett ikke hadde likt de mer låt-pregede utgivelsene det siste tiåret.
Resultatet ble et par utgivelser som ble elsket av musikkpressen. Men til John å være – heller ignorert av platekjøperne og publikum. Nesten noe selvfølgelig. Å få låtspilling på radioene ble utover 2000-tallet viktigere og viktigere, i en nokså brå storm av både lovlige – og ikke fullt så lovlige – nettløsninger.
Uten en stor ballade på foran og etter nattønsket, maktet selv ikke Elton John å fenge det store publikumet.
Oppgitt, men kanskje ikke så overrasket, stanset han derimot nye albumutgivelser etter den vel egentlige fadesen med The Captain & the Kid fra 2006. I stedet konsentrerte han seg med stor hell med både folkelige og mer eksklusive konserter og turneer. Blant annet med en rekke konsert i Las Vegas i (minst) to omganger, og flere utsolgte enkeltkonserter både på Wembley og Madison Square Garden.
Han skrev musikken til West Ends Billy Elliot – The Musical. En musikal som gikk i elleve år og ble blant West Ends virkelige største suksesser etter tusenårsskiftet.
John dukket også opp i de mest underlige sammensetninger, blant annet i samarbeid med navn som Lady GaGa, Alice in Chains og senere Ed Sheeran.
Fra 2013 våget han seg igjen som albumartist med nye låter. Denne gangen med The Diving Board (2013) og Wonderful Crazy Tonight (2016), som av publikum fikk adskillig bedre mottakelse enn hans to-tre utgivelser et tiår tidligere.
I 2018 annonserte Elton John hans endelige og planlagte avskjedsturné i Farewell Yelllow Brick Road. En 300-konserters tour, som naturlig nok ble kraftig satt tilbake av Covid-pandemien.
Ironisk nok skulle nedstengingen føre til John største suksesser på over tjue år, da hans The Lockdown Sessions ble utgitt i samarbeid med en bråte navn av både veteraner og nyere stjerner innen alle sjangre.
Cold Heart med Dua Lipa ble en ren farsott, og viste at at John stadig kunne. Om han bare ville.
Selv etter Farewell Yelllow Brick Road er det nok slett ikke sikkert at man har hørt (og sett) det siste av en av vår tids aller største navn innen populærmusikken.
Og så må det selvfølgelig påpekes for Candle in the Wind at ennå er den eneste låten i vår tid, som har blitt stor i tre forskjellige versjoner. I tre påfølgende tiår. Og av samme artist: Elton John.
ELTON JOHN (f. 1947)
Something About the Way You Look Tonight
(Elton John/Bernie Taupin)
1997 Mercury
Produsert av Chris Thomas
Utgitt på albumet The Big Picture
Candle in the Wind 1997
(Elton John/Bernie Taupin)
1997 Mercury
Produsert av George Martin