Perfect Day var blant disse låtene som aldri ble stor i sin tid, men sakte startet å vokse. Det var en slags musiker-låt, som fikk sitt endelige gjennombrudd først på 90-tallet. Etter over tjue år i mikrofonen fra utallige artister.
Låten var fra 1972. Skrevet av eks-Velvet Undergrounds Lou Reed. Den fikk den gang liten oppmerksomhet, men figurerte stadig som cover-låt fra adskillige artister og band fra scenekanten.
Tekstlinjene har gjennom årene blitt tolket, kanskje overtolket, i all verdens retninger. Lou Reeds egen intensjon var å ta låten nettopp som den var. En god er de små tingene rundt oss, de vi ser hver dag. Så får heller andre se både heroin-tripper og verdenskriger i tekstlinjene. Noe Reed har tatt sterkt avstand av.
Låten starten vel egentlig først å bli ordentlig kjent for det store publikumet gjennom en liten hit fra Duran Duran -> i 1995. Året før hadde mange nordmenn hørt Perfect Day gjennom Helen Hoffners innspiling på albumet All About Nothing. Og samme år gjorde Kirsty MacColl sin versjon nettopp i 1994 i en duett med amerikanske Evan Dando.
I november 1997 slapp store BBC sin egen innspilling av låten, i samarbeid med en hel bråte av Storbritannias største navn og artister. I alle sjangre. Foranledningen var todelt. Utgivelsen var grovt sett en del av en større markedsføring av BBC som en viktig brikke i britisk underholdningsliv, der kanalene og selskapet hadde flere større arrangementer i løpet av både 1997 og 1998. Blant annet som vertskap av Eurovision i mai ’98.
Deretter ble innspillingen aldri en inntektskilde for selskapet, da hele overskuddet ble donert til den tradisjonelle «BBC Children in Need». Et slags årlig britisk svar på vår egen TV-aksjon på NRK. Med den forskjell at BBCs årlige innsamling kun har vært konsentrert til et formål: Til landets egne vanskeligstilte barn. Inntektene årlig har vært fra 50 til 60 millioner. I pund!
BBCs innspilling i 1997 ble usedvanlig godt mottatt av musikkpressen, som stort sett hadde svært så lunkne til lignende veldedighetslåter de siste årene. Produsentene valgte å fokusere på artistene og musikerne, fremfor «stort kor» og så-synger-vi-med-alle-sammen. Og det gjorde nok sitt til at innspillingen fikk en helt egen troverdighet.
Kommersielt solgte låten 1,5 millioner bare i Storbritannia, mens responsen utenfor øyene var adskillig labrere. Ikke så rart, da versjonen aldri ble ordentlig promotert. Den var rettet mot britene selv og deres «BBC Children in Need».
Den slo allikevel usedvanlig godt til i Norge, der vi nordmenn elsket den. Her solgte den til platinum, og hadde låten kommet noe tidligere på året – ville den trolig blitt 1997s største hit. I Norge toppet den over julehøytiden og til langt uti februar.
Et land som Tyskland brydde seg overhodet ikke, da landet var midt i en pågående boyband-bølge. Og uti 1998 kom med sin egen (veldig) kommersielle veldedighets-sak i Bravo All Stars.
Perfect Day har siden 1997 aldri blitt utgitt eller digitalisert av BBC, og finnes i dag kun som «uoffisielle» videoversjoner på YouTube.
Medvirkende på låten var blant annet David Bowie → – som i tilbake i 1972 var produsent på Lou Reeds originalversjon. Og foruten Reed selv, var de mest kjente navnene for oss nordboere – i sangrekkefølge: Bono, Suzanne Vega, Elton John →, Boyzone, Emmylou Harris, Tammy Wynette → (i hennes siste innspilling), Shane MacGowan (Pogues), Gabrielle og Tom Jones →. Foruten flere navn fra orkestermiljøet, som BBC Symphony Orchestra.
Perfect Day ble en av de mestselgende og best mottatte veldedighetslåtene på 90-tallet. Grunnet BBCs restriksjoner mot å publisere innspillilngen, i dag kanskje blant de mindre kjente. Men selve låten lever ennå videre.
Lou Reed selv døde i 2013, 71 år gammel. Som med låten, ble både han selv – og Velvet Underground – bare større og viktigere gjennom tiårene. Og han er i dag stadig en av svært få som står i Hall of Fame både gjennom band og i eget navn.
PERFECT DAY
(Lou Reed)
1997 BBC/Chrysalis
Produsert av Steve Kelynack, The Music Sculpurs, Mark Sayer-Wade og Kashif & Simon Hanhart