Rapsody feat. Warren G & Sissel – Prince Igor

Selv i 1997 var det ennå mulig å komme med noe helt nytt. Rapsodys unike kombinasjon av hiphop og opera var nettopp en aldri så liten nyvinning.

Ingen hadde tidligere en gang vært inne på tanken å kombinere de to vidt forskjellige sjangrene.

Bak prosjektet stod de tyske brødrene Achim og Klaus Volker, eller Völker på hjemmespråket. De hadde bakgrunn for gruppen Oh Well. Et tidlig dance-prosjekt som hadde moderat suksess i Storbritannia med en låt ved samme navn, som igjen var en cover av Fleetwood Macs ⟶ låt fra 1969.

Spesielt bror Achim markerte seg deretter som både produsent og låtskriver, med en rekke navn og prosjekter bak seg gjennom hele 90-tallet.

The Rapsody Overture skulle bli et prosjekt som forente den første og store bølgen av hiphop med kjente toner fra opera-historien. Med seg på rapper-laget fikk brødrene inn store navn som LL Cool J ⟶, Run-DMC og Warren G.

Sistnevnte var den som skulle fronte albumet, sammen med vår hjemlige Sissel. Låten ble hetende Prince Igor, og var bygget på to eksisterende spor fra begge de musikalske ytterpunktene.

Warren G. tok med seg rapplinjene fra hans egen Reality, mens Sissel sang over melodilinjene fra De polovetiske danser. Nærmere bestemt delen Uletaj na kryljakh vetra fra andre akt av operaen Fyrst Igor. Skrevet av Aleksandr Borodin og fremført første gang i 1890.

I Sissel og Warren Gs innspilling, gikk både prosjekt og låt stor oppmerksomhet. Spesielt i mediene, som ikke kunne få nok av å skrive om vår hjemlige Sissels involvering i et slikt prosjekt.

Låten ble en fin suksess i store deler av Europa, og fikk også stort sett hyggelige tilbakemeldinger i musikkpressen. Den nådde topp 10 i de fleste av de store platelandene i Europa, med unntak av Spania og Italia. Selv om den i sistnevnte land ble mer kjent i ettertid.

I Norge gikk Prince Igor helt til topps på tampen av året, og ble liggende der i sju av årets siste åtte uker. Og flere låter slo ikke til fra Rapsody, som var planlagt nettopp som et engangsprosjekt.

For de to artistene, tok karrierene videre vidt forskjellige retninger. Warren G. var blant disse navnene som druknet i oppgjøret etter hiphop-oppgjøret mellom kystene i USA. Han maktet noen få låter til med gjennomslagskraft ut tiåret, men fra tusenårsskiftet var karrieren rimelig nede.

Fra 2005 satset han helt på egne føtter med eget selskap, og har fortsatt med låter og album like til i dag. Frem til 2011 samarbeidet han ofte med sin gamle kompis i Nate Dogg.

Sissel behøver nesten ingen videre presentasjon. 1997 var på flere måter hennes gjennombrudd som internasjonal sangerinne. Og utpå nyåret 1998 utgjorde hun på mange måter mye av essensen i filmmusikken til Titanic, uten av så veldig mange nordmenn oppdaget dette før etter premieren av filmen.

Hun valgte deretter en trygg crossover-karriere, stadig vekslende mellom norsk, engelsk – og også andre språk. Hennes album har ofte blitt utgitt i flere versjoner avhengig av markedet, og her hjemme har alle blitt storselgere. Det vil si ikke bare i Norge, men også i våre naboland.

Hun har turnert over det meste av verden, og har nok en posisjon utenfor landegrensene vi nordmenn ikke helt har fått med oss. Hjemme har hun fått en rekke priser og utmerkelser, men ennå ikke funnet verdig til i vår egen Rockheim. Til tross for tre nomineringer.

En av hennes største suksesser kom i 2009 i samarbeid med Odd Nordstoga på Strålande jul. Et album som siden har blitt belønnet med 11 ganger platina.

De siste årene har Sissel først og fremst konsentrert seg om det nordiske markedet, spesielt med hennes julekonserter over flere år i Sissels jul.


THE RAPSODY feat. WARREN G. & SISSEL

Prince Igor
(Klaus Volker/Warren G.)
1997 Def Jam/Mercury
Produsert av Völker Brothers
Utgitt på albumet The Rapsody Overture