
Det var i 1998 sju år siden Cher siste toppet de norske listene. På tampen av året kom hun tilbake med en låt som ikke bare skulle gi henne en ny monsterhit. Men også endre forutsetningene for hele popindustrien like til i dag.
Cher hadde siden listetopperen The Shoop Shoop Song og albumet Love Hurts i 1991, tatt både frivillig og ufrivillig pause fra både nye låter og filmer. Det lille comebacket med It’s a Man’s World brydde kun britene seg om, og den lille flørten med r&b ble heller ignorert.
Den lille nedturen lot Cher seg absolutt hefte av. Dette hadde hun opplevd minst et par gange tidligere, og kommet tilbake like sterkt – om ikke sterkere – hver eneste gang.
Det virket nesten om Cher hadde behov for noen nesestyvere, som fikk henne til å skjerpe seg og velge stadig nye retninger i karrieren.
Believe var en slik skjerpings. Den hadde Chers meloditeft i grunn, men rytmer og innpakning ledet tankene klart inn på dance-inspirert pop.
Det hevdes at låten bare lå og ventet på en ledig stund av Cher, og det tok tid og adskillige låtskrivere til å få den ferdigstilt. Refrenget var ferdigskrevet lenge før det resterende av låten.
Produksjonsteamet Dreamhouse tok i bruk seneste teknologi i studioet, og produsent Mark Taylor valgte å utforske den helt nye autotune-teknologien. Til det ekstreme.
Resultatet som spesielt hørtes i åpningen av Believe, skulle bli banebrytende inn popindustrien. I dag brukes autotune – eller «ptich correction» som det egentlig heter – overalt. Og Cher var den første store artisten som våget å bruke teknologien og de nye mulighetene.
Inkludert var også noen finurlige, men velvalgte samplinger fra ELOs ⟶ album Twilight fra 1981.
Låten ble utgitt i oktober 1998, og gikk nokså umiddelbart oppover listene. I Norge kom den inn på Topp 20 i november, og ble liggende på topp de tre siste ukene av året. Først uti april 1999 forsvant låten ut av listene, etter 20 uker.
Believe gikk til topps i 23 land og solgte etter hvert i over 10 millioner.
Også selve albumet ble godt mottatt, også blant musikkpressen. Og flere låter gjestet også utover 1999 single-listene. Deriblant Strong Enough, som også gjorde det svært bra verden over. Men selvfølgelig kom den ikke opp mot Believe.
Cher forvirret deretter publikum med albumet Not Commercial i 2000 – som var nettopp det. Ikke så veldig tilgjengelig. Og da kommende pop-albumet året etter, Living Proof, slett ikke ble så godt mottatt som kanskje forventet: Da valgte like så godt Cher å si seg som utgivende toppartist.
Living Proof – The Farewell Tour – ble hennes siste turné, og til da tidenes mest inntektsbringende for en kvinnelig soloartist. Hun vendte seg deretter til eksklusive shows i Las Vegas, før hun gjorde comeback på lerretet i musikalen Burlesque fra 2010.
Som artist gjorde hun et comeback med albumet Closer to the Truth i 2013, som solgte helt greit. Men med et totalt fravær på norske lister. Hun gjorde deretter suksess med rollen Ruby Sheridan, Donna’s mor i Mamma Mia! – Here We Go Again.
Rollefiguren må ha gitt mersmak, for i 2018 kom Cher ut med et helt album bestående av låter fra ABBA! ⟶ Hennes siste album til i dag. Og etterfulgt av en konsertturne, som var hennes første på nesten femten år.
Hun har siden fått en egen musikal på Broadway, engasjert seg sterkt i UNICEF – og fortsatt filmkarrieren. Om enn i en langt mindre skala enn tidligere. Naturlig nok, Cher fylte 76 i mai 2022.
Chers norske karriere var svært variabel gjennom alle år, men hun viste at hun var en artist som alltid kom tilbake. Og er en av få artister som har hits på våre lister i fire tiår. Det kunne ha vært fem, men hun fikk aldri noen låter inn på Topp 10 hos oss gjennom 80-årene.
I USA har han hatt kontinuerlig suksess, i en eller annen sammenheng, helt siden 60-tallet. Og hun har forblitt et usedvanlig stort navn i Storbritannia i alle år.
Hun er også en av ytterst få navn, som har oppnådd priser blant nesten alle de store prisutdelingene: Emmy, Grammy, Oscar og Golden Globe.
CHER (f. 1947)

Believe
(Hggins/Gray/Barry/Torch/McLennen/Powell)
1998 WEA
Produsert av Brian Rawling og Mark Taylor
Utgitt på albumet Believe



