Run-DMC vs. Jason Nevins – It’s Like That

Run-DMC var et av de mest innflytelsesrike navnene innen rapp og hiphop, og viste gjennom 80-årene at sjangeren utmerket godt også var levedyktig langt utenfor de tradisjonelle kretsene.

Trioen var med på å sprenge flere grenser for både miljø og sjanger. Som å få hiphop-en ut til de gjengse hvite platekjøperne, og vise at rapp også fungerte helt utmerket i albumformat. Ikke kun som enkeltlåter.

I tillegg var trioen uten tvil med å sette standarden for både både sound og rytmikk for rappen, men som deres banebrytende samarbeid med Aerosmith ⟶ fra 1986 viste: De var heller aldri redde for å bryte denne standarden.

Run-DMC var med å kombinere hiphop med elementer både DJ-miljøet og hva som ble kalt MC: «Master of Ceremonies». Det siste ble gjennom årene nesten en ren standard, og krysset etter hvert også over til r&b-segmentet. Enklest forklart er MC når artisten selv introduserer seg selv, gjerne i starten av låtene.

Trioen var også det eneste hiphop-navnet som fikk opptre under Live Aid i 1985.

Run-DMC var vokalistene Run (Joseph Simmons, f. 1964) og D.M.C. (Darryl McDaniels, f. 1964) og DJ-en Jam Master Jay (Jason William Mizell, 1965–2002). De startet forsiktig sammen i Queens fra 1981, og deres første utgivelse ble den originale versjonen av It’s Like That året etter.

Fra 1985 og ut tiåret ga de et flere godt mottatte album, der spesielt 1986s Raising Hell ble en millionselger i USA. Med Rick Rubin som produsent utfordret de både hiphopen selv som seg selv, og låten My Adidas ble rasket en stor hit på amerikanske lister.

Walk This Way fulgte like etter, og sørget også for at Run-DMC krysset Atlanteren. Låten gikk også inn på VGs singleliste. I USA var dette den første hiphop-låten som entret topp 5 på Billboards 100.

Neste album, Tougher Than Leather, ble også godt mottatt. Men deretter startet ting å gå noe tråere, noe som dels skyldes publikums fascinasjon for skiftende trender innen hiphop-en. Blant annet med nye navn fra vestkysten, som raskt tok noe av oppmerksomheten bort fra den tradisjonelle NYC-rappen.

Noe skyld hadde nok Run-DMC selv, da de i 1990 forsiktig våget å eksperimentere med den fremadstormende new jack-swingen. Noe som ikke falt veldig ut, i alle fall ikke kommersielt.

Run-DMC holdt seg rolig det meste av 90-tallet, og betegnende nok var etter fallet av California-rappen – at trioen igjen fikk fornyet oppmerksomhet.

Det skjedde da produsenten og remikseren Jason Nevins ga ut en ny versjon av I’ts Like That, med fiffige rytmer som skapt for radioene og klubbene. Utgaven ble en av årets største låter i Europa, og ble også stor i USA – selv om den aldri kom inn på Billboard. Noe som trolig skyldes radioenes motstand mot å spille hiphop i disse årene.

For Nevins var dette hans gjennombrudd som navn, og han fulgte like så greit og smart opp med nok en Run-DMC-remikse i It’s Tricky. Den ble ikke fullt så populær som forgjengeren, men solgte allikevel bra. Blant annet i Norge der den gikk til en nummer 5 på Topp 20.

Nevins ble ikke blant navnene som ga ut musikk på egen hånd altfor ofte, men han etablerte seg som både låtskriver, produsent og remikser i en rekke sjangre. Også for TV, reklamer og i spillmarkedet.

Naturlig nok ble Run-DMC som navn igjen aktuelle, men de maktet allikevel ikke å utnytte den nye oppmerksomheten. Da trioen igjen fant veien tilbake til studio i 2001, var nok tiden igjen løpt fra dem. Og albumet Crown Royal ble like dårlig mottatt av publikum som av kritikere.

Turnéen i etterkant ble allikevel en suksess, der de fikk hjelp og besøk av Aerosmith. Men i oktober ble Jam Master Jay skutt og drept i sitt eget studio, og dermed var Run-DMC historie.

Drapet ble for øvrig først oppklart så seint som i 2020, ved arrestasjonene av  Ronald Washington and Karl Jordan Jr. Noe som fikk solid oppmerksomhet i amerikanske medier.

De to gjenværende medlemmene fortsatte bare til dels samarbeidet i årene som kom, og har bare til dels opptrådd gjennom de to siste tiårene.

Run-DMC ble som det andre hiphop-navnet noensinne opptatt i «Hall of Fame» i 2009, og blir i dag ofte trukket frem som kanskje det viktigste navnet innen hiphop gjennom historien.


RUN-DMC vs. JASON NEVINS

It’s Like That
(D. McDaniels/J. Simmons/L. Smith)
1997 BMG Arista
Produsert av Jason Nevins