
…Baby One More Time introduserte ikke bare Britney Spears som en av vår tids mest omtale og populære navn. Låten banet også vei for Stockholm som noe av en popmekka inn i det nye årtusenet.
Britney Jean Spears, opprinnelig fra McComb i Mississippi, var allerede kjent i USA som barnestjerne fra ikke ukjente The Mickey Mouse Club. Der blant annet sammen med Justin Timberlake, som hun ved gjennombruddet allerede var et par med. Hun hadde også allerede erfaring fra musikalscenen, og hadde fått både vokal -og danseleksjoner allerede fra femårsalderen.
Ute av «klubben», ønsket Britney å fokusere på en egen artistkarriere. Men hun var lite ønsket av de store plateselskapene, som på denne tiden mer så seg om etter nye jentegrupper i r&b-segmentet eller up-and-coming boybands.
Ved hjelp av manageren Lou Pearlman var hun også kort innom en slik jentegruppe, Innosense, i 1997. Men Pearlman så et langt større potensiale, og fikk henne presentert foran fire av landets større plateselskap. Det forholdvis lille Jive ble selskapet som bet på kroken, og Britney fikk så kontrakt bare seksten år gammel.
Etter å ha forsøkt flere innspillinger i en slags gitarbasert singer-songwriter stil med litt ungdommelig tilsnitt, tok både hun selv og selskapet adskillige sjanser i å se til Sverige for å finne et mer kommersielt og popete uttrykk.
Valget var ikke så underlig som det kunne høres ut som. Allerede i 1996 hadde nemlig Jive med sitt absolutte toppnavn i Backstreet Boys, sett til svenskene til denne gruppens debutalbum. Med stor hell først på de europeiske kontinentet. Siden også i USA.
Britney Spears fikk deretter låtskriver- og produsenthjelp fra de samme svenskene, med Denniz Pop og Max Martin i førersetet. Og traff en slags innerblink, der den svenske duoen skulle få virkelig få utfolde seg også utenfor boyband-konseptet.
For Max Martin var Britney Spears’ første album hans virkelige gjennombrudd som produsent og låtskriver. Men Denniz Pop, som på mange måter hadde vært Martins mentor, skulle aldri få oppleve samarbeidet. Han falt fra av en kreftsykdom allerede i august 1998.
Martin hyret dermed inn flere medlåtskrivere, der blant annet Jörgen Elofsson og Andreas Carlsson skulle bli viktige bidragsytere innen internasjonal pop i en årrekke fremover.
Max Martin stod imidlertid alone bak …Baby One More Time, som omtrent var en hit allerede før den ble utgitt. Jive dro godt av erfaringen fra Backstreet Boys’ nylige gjennombrudd i USA, og markedsførte Britney gjennom de fleste medier og kanaler.
Etter å ha turnert som oppvarmer for nok et boyband, *NSYNC (og Justin …), endte det med at hun rent overgikk denne gruppens popularitet. Og i november 1998 gikk låten like til topps på de amerikanske listene.
I Norge debuterte Britney Spears på våre lister i februar, og også her gikk hun til topps i det man så de første vårtegnene i luften. I mars og april ble låten liggende åtte uker på rad på førsteplass, oppsummert bare slått av Lou Begas sommerhit som årets aller største låt.
Den fikk i etterkant en rekke priser, spesielt fra TV-kanaler og magasiner som henvendte seg til de yngre publikumsmassene. Kritikerne var derimot ikke alltid like nådige, der man stort sett nikket greit til melodiene og særskilt produksjonen. Men var heller fra seg over tekstlinjene.
Hva vi nordboere heller ikke var klare over, var Britneys i grunnen noe rampete «over there». I USA fremstod hun som en slags rampete, og noe utfordrende(?) skolejente både på platecovere og i media. Disse hintene var noe dempet ned i den europeiske markedsføringen.
Også albumet med samme navn ble en storselger på det meste av kloden, og skulle bare i USA over tid selge i over 14 millioner. Nesten det dobbelte globalt. Neste låt Sometimes (13 i Norge), ble også en anselig hit. Men det var vel først med single nummer tre, (You Drive Me) Crazy, at Britney virkelig ble superstjerne.
Denne suste igjen skyhøyt på listene i flere land, og nådde i Norge en nummer 2 helt på tampen av året.
Britney brukte mesteparten av året på turnéer og opptredener verden over, men var raskt tilbake til studio igjen. Og det nye årtusenet gikk slett ikke hus forbi uten nye toner og rytmer fra den kanten.
I etterkant kan man si at …Baby One More Time ikke bare kom på høyden av en egen teenpop-bølge. Britney Spears og låten introduserte også en rekke nye navn, spesielt kvinnelige, som skulle bli toneangivende i flere år fremover.
Låt og album introduserte også hva som skulle bli selve kjennetegnet for Max Martin og hans partnere. Den nesten litt udefinerbare kvinten og totoner-bruken både i arrangement og melodier, som skulle bli selve kjennemerket hans.
Og ikke minst, en hakkete og stakkato bruk av riffs og akkorder som skulle og bli toneangivende for mang en håpefull klubbprodusent like til i dag.
BRITNEY SPEARS (f. 1981)
…Baby One More Time
(Max Martin)
1999 Jive
Produsert av Max Martin og Rami
Utgitt på albumet …Baby One More Time




(You Drive Me) Crazy
(David Kreuger/Jørgen Elofsson/Max Martin/Per Magnusson)
1999 Jive
Produsert av David Kreuger, Max Martin og Per Magnusson
Utgitt på albumet …Baby One More Time



