Christina María Aguilera ble nesten umiddelbart sammenlignet med sin teenpop-søster i Britney Spears, men skulle snart vise å ha sine helt egne og andre ambisjoner.
Sammenligningen var ikke helt uten grunn. Begge kom fra miljøet rundt Mickey Mouse Club, der hun deltok fra 1992 til 1994. Christina var i sin første sesong tolv år gammel, og fikk allerede da stor oppmerksomhet for stemmen.
I årene som fulgte, arbeidet hun hardt for å få en karriere som artist under eget navn. Demo-innspillinger ble derimot vendt tommelen ned plateselskapene, og Christina endte opp for en kort stund i Japan. Før hun deltok som USAs representant i musikkfestivalen i Golden Stag Festival i Romania. Uten at opptredenen vekket så veldig stor oppmerksomhet.
Hva som skulle bli forløperen til det store gjennombruddet, var hennes vilje til ikke å gi opp. Og kanskje et lite sjakktrekk å vende seg tilbake til Disney, der hun fikk anledning til å spille inn et tema (Reflection) til 1998s Mulan.
Uten at låten i seg selv gjorde det så veldig bra, fikk hun imidlertid napp hos RCA. Og i august1999 var det klart for hennes selvtitulerte debutalbum, som på forsommeren hadde blitt promotert gjennom hennes første single: Genie in a Bottle.
Som flere samtidige navn innen teenpop-bølgen, var låter og album skrevet og produsert av en rekke navn. Anført av Ron Fair og veteran-låtskriveren Steve Kipner. Christina var visstnok ikke helt enig i retningen mot popmarkedet, da hun ønsket en større r&b-innflytelse på låtene.
Resultatet fikk dermed et litt mer bredere uttrykk enn flere andre samtidige navn, og både låt og album ble raskt store suksesser. Spesielt hjemme på det amerikanske markedet.
I Norge fikk Aguilera kanskje ikke helt den samme oppmerksomheten, men også her ble Genie in a Bottle en solid hit. Den toppet utover de første høstukene i to uker, og lanserte henne som et navn også her.
I USA solgte albumet i over 8 millioner og fostret hele tre nummer 1-låter. Men bortsett fra Genie in a Bottle ble det ingen store låter for Christina i Norge, og det skulle gå et par-tre år før igjen hørte noe fra henne på de norske radioene.
En av grunnene til det var hennes valg å ikke la seg forme av verken selskap eller marked, og satse på sine helt egne prinsipper og muligheter.
Oppfølgeren til suksessen fra 1999 ble nemlig et spansktalende album beregnet mot det store latinske markedet, og en egentlig oppfølger lot vente på seg helt til 2002.
Da hadde ikke nordmenn glemt henne, og i 2001 toppet hun i flere uker gjennom kvartetten som ga oss Lady Marmalade.
CHRISTINA AGUILERA (f. 1980)
Genie in a Bottle
(David Frank/Pam Sheyne/Steve Kipner)
1999 BMG RCA
Produsert av David Frank og Steve Kipner
Utgitt på albumet Christina Aguilera