a1 – Take On Me | Same Old Brand New You

Kvartetten i a1 stormet oppover listene akkurat da mange av konkurrentene hadde gjort sitt på tampen av 90-tallet.

Take That ⟶ var borte, Boyzone ⟶ hadde tatt seg en solid pause – mens Westlife ⟶ hvilte på laurbærene om man ser bort fra deres julesingle med ABBAs ⟶ I Have a Dream. Kun Backstreet Boys ⟶ var oppe og snuste på toppen av listene for guttegruppene ved siden av a1 dette året.

a1 oppnådde først popularitet på de britiske listene sensommeren 1999 med låtene Be the First to Believe og Summertime of Our Lives.

De norske lytterne ble ikke akkurat overbevist over denne nye kvartetten, ikke før ryktene om en nordmann i rekkene startet å lage overskrifter både i tenåringsmagasiner og de store mediene.

Gruppen hadde blitt dannet i 1998 av manageren Tim Byrne, en fyr som nettopp da hadde satt sammen den utrolig populære Steps . Et navn som nesten endevendte de britiske listene, men ble forble nokså ukjente for det norske publikumet.

Paul Marazzi (f. 1975) hadde prøvesunget for denne gruppen, men ble ikke funnet plass til. Men Tim Byrne så potensialet og startet med å sette sammen en egen gruppe for Marazzi. I løpet av 1998 ble deretter a1 til, med Ben Adams (f. 1981), Mark Read (f. 1978) og Christian Ingebrigsten (f. 1977) i rekkene.

Kvartetten ble raskt markedsført som et boyband som kunne både synge, spille – og skrive sine egne låter. Selv om dette vel strengt tatt ikke var så veldig synlig på gruppens første utgivelser. Men inputs både på instrumentering og låter, det hadde de.

Det ble gjengens tredje single, Everytime, som ble gruppens gjennombrudd også i Norge. Og stor nok til at den strengt tatt burde ha vært inkludert på disse sidene. Låten oppnådde en tredjeplass på de norske listene og ble der liggende i hele femten uker. Det var bare det, at a1 skulle ha enda to større låter på lur utover året.

Ikke helt ueffent kom deres versjon av a-has Take On Me i butikkhyllene i august 2000. En versjon som gikk helt til topps både i Norge og Storbritannia. Vel timet, som det heter på godt norsk – da nettopp a-ha ⟶ var inne i godt omtalt comeback.

a1s versjon av klassikeren fra 1985 gjorde da hva låten ikke hadde maktet den gang: Å toppe britiske lister, og føre a1 som første boyband av året til en nummer 1.

To måneder senere kom den delvis selvskrevne Same Old Brand New You, som igjen maktet å gå til topps i begge landene. Og befestet a1 som et av årets mest populære navn på begge sider av Nordsjøen. Låtene var tatt fra gruppens andre album, The A List, som ble utgitt under år siden debutalbumet i 1999.

Responsen utover Norge og hos britene var derimot ikke i nærheten, selv ikke i det boyband-elskende Tyskland. Et land som heller foretrakk de amerikanske gruppene. Derimot skulle kvartetten bli digre i Sørøst-Asia. Med påfølgende tragedie som nok skulle farge gruppen videre.

På tampen av 2000 hadde a1 hatt fire låter inne på VGs toppliste. To av dem som nummer 1, og den tredje – Everytime – som gruppens gjennombrudd.

Det skulle gå et par år før neste skritt fra gruppen. Da var året blitt 2002, og låten het da Caught in the Middle.


a1

Take On Me
(Pål Waaktaar/Magne Furuholmen/Morten Harket)
2000 Columbia
Produsert av Metro
Utgitt på albumet The A List



Same Old Brand New You
(Ben Adams/Christian Ingebrigsten/Eric Foster White/Mark Read)
2000 Columbia
Produsert av Eric Foster White
Utgitt på albumet The A List