Backstreet Boys – Shape of My Heart

I 2000 var kanskje boyband-feberen på sitt høyeste, der utgivelsene fra de største navnene ble møtt med enorme forventninger. Ikke bare blant ungjentene.

I USA hadde Backstreet Boys fått reelle «konkurrenter» i ‘N Sync, som hadde skapt rabalder i amerikansk presse – og spaltevis med mer eller mindre konstruerte rivaliseringer mellom de to gruppene. Noe som slett ikke satte demper på salgstall og popularitet.

I løpet av 2000 hadde ‘N Sync tatt føringen med millionsalg av sitt album No Strings Attached, en suksess om vel bare delvis hadde spredt seg over til Norge og Europa. Medieoppmerksomheten var allikevel ikke liten, da Backstreet Boys i oktober skulle slå tilbake.

Shape of My Heart var nettopp så ufarlig som man kunne forvente. En ekte boyband-ballade, sedvanlig skrevet av gjengens nå faste låtskrivere med Max Martin i føringen. Blant pressen ble den langt mildere mottatt enn 1999-hiten I Want it That Way – men låten gikk allikevel til topps i en rekke land – deriblant Norge. Og gikk skyhøyt på listene i de fleste andre.

Låten ble Backstreet Boys’ niende låt på Topp 20 siden 1996. Seks av disse, inkludert Shape of My Heart, hadde nådd topp 5. Svært få, om noen, andre navn var i nærheten av et slikt tall i disse årene.

Singlen ble raskt fulgt av albumet Black & Blue, et album som skulle vise at Backstreet Boys kunne mer enn bare enkel teen-pop, I følge musikkpressen ble det med et hederlig forsøk, selv om gjengen selv bidro mer aktivt som låtskrivere enn tidligere. Eller kanskje nettopp derfor?

På tampen av året gjorde også låten The Call seg gjeldende både på radioer og lister, der den i Norge gikk til en nummer åtte på nyåret.

Backstreet Boys la deretter ut på en inntektsbringende turné, som ble stanset etter 11/9-angrepene. Måneden etter var det klart for en oppsummering av karrieren. Anført av låten Drowning, som skulle bli gjengens siste virkelige store låt på norske lister.


BACKSTREET BOYS

Shape of My Heart
(Lisa Miskovsky/Max Martin/Rami)
2000 Jive
Produsert av Max Martin og Rami
Utgitt på albumet Black & Blue